Oficines amb grans terrasses i finestres que es poden obrir per a l’era postcovid
Els projectes dels edificis s’adapten a les noves demandes de les empreses sorgides de la pandèmia
“Més que oficines amb terrassa són terrasses amb oficina”. Així descriu Manel de Bes, director d’oficines de la immobiliària Forcadell, un nou projecte que està en marxa a l’àrea de Barcelona, l’edifici que promou elfamily office Fonavi a la Gran Via de l’Hospitalet. No és l’únic cas. La pandèmia del covid-19 ha posat en valor alguns aspectes a l’hora de llogar oficines que abans no es tenien en compte. Jardins, terrasses, espais exteriors i, fins i tot, finestres practicables que permetin ventilar l’espai de treball adequadament.
El cas de l’edifici de Fonavi crida especialment l’atenció. Dissenyat per l’estudi d’arquitectura Batlle i Roig, és el primer edifici d’oficines de l’àrea de Barcelona amb més de 4.000 metres quadrats de terrasses. Per fer-se’n una bona idea, l’immoble disposarà de només dues plantes d’oficines de 3.000 metres quadrats cadascuna. És a dir, 6.000 metres quadrats per treballar i 4.000 de jardins.
Hi ha altres edificis amb terrasses i jardins, però amb aquesta proporció cap. Els jardins com a complement de les oficines, sembla, han arribat per quedar-se després de la pandèmia i se sumen a les últimes tendències en els espais de treball, com ara la màxima sostenibilitat i les certificacions energètiques de baix consum en les edificacions. Un altre exemple a la zona de Barcelona és l’edifici T3 Diagonal Mar, que impulsen el fons europeu Henderson i la promotora Hines. Es tracta d’un immoble d’oficines de més de 3.600 metres quadrats que estarà fet totalment de fusta, sostenible i amb totes les certificacions d’eficiència energètica, i que tindrà un terrat practicable i jardins privats. Oficines per al món postcovid, o almenys així ho presenta la promotora: “Això dona resposta a les necessitats de salut i benestar dels empleats en un món postcovid, i complementa amb tecnologia avançada les comoditats i la sostenibilitat”.
Si les terrasses i jardins s’han convertit en una nova exigència dels inquilins, hi ha uns altres requisits que estan emergint just en aquests moments. Com ara la flexibilitat dels espais i la ràtio de metres per cada treballador. Els coworkings es van quedar molt buits durant el confinament, però tots els experts esperaven un repunt d’ocupació quan la pandèmia anés a la baixa.
Aquests pronòstics s’han fet realitat amb l’avanç de la vacunació. Ho demostren algunes dades del sector. “Entre les operacions registrades durant el primer semestre [del 2021] destaca el nombre d’acords d’operadors d’espais flexibles”, explica la consultora Savills Aguirre Newman al seu últim informe. S’han tancat dotze acords, sis a Barcelona i sis a Madrid, que sumen més de 20.000 metres quadrats. El total contractat per operadors d’espais flexibles i coworkings ja suposa més del doble que el 2020, i quasi el 7% del total del mercat de les dues grans ciutats, segons indica el mateix informe. Així, el lloguer d’aquesta mena d’espais ja supera la mitjana dels últims set anys, des que van irrompre amb força al mercat immobiliari espanyol.
En l’època postpandèmia, a més, “el confort dels treballadors agafa embranzida”, explica Manel de Bes. El covid “ha modificat molt” les tendències del mercat d’oficines, comenta, i el confort dels empleats al lloc de treball “ajuda a retenir talent”. Un exemple és l’edifici de Fonavi, que ja s’ha batejat amb un nom que ho resumeix tot: Greenviabcn. Perquè, a més de jardins i terrasses, també disposa d’espai per a la micromobilitat, i l’estalvi energètic de l’edifici respecte a un immoble normal se situa entre el 30% i el 40%.
L’edifici també inclou un concepte que, tot i que no és nou, la pandèmia ha accentuat. Són plantes totalment diàfanes, per facilitar un entorn col·laboratiu a la feina. Però la pandèmia encara ha deixat una última tendència. Les empreses requereixen menys metres quadrats per treballador, perquè amb el teletreball instaurat ja no coincideixen tots alhora a la feina.