Indústria

Oliva Torras, alumini del Bages per fer sostenibles els tramvies de Torí

Amb aquest material, l’empresa manresana aporta avantatges mediambientals amb costos més reduïts

Oliva Torras, alumini del Bages per fer sostenibles els tramvies de Torí
3 min

És el 75è aniversari d’Oliva Torras i l’empresa ha rebut un encàrrec important: farà amb alumini la pràctica totalitat de l’interior de 30 noves unitats del tramvia de la ciutat italiana de Torí. Una aposta per fer més sostenibles els vehicles, ja que l’alumini és un material 100% reciclable. Aquest metall s’utilitzarà per substituir, a l’interior dels cotxes, bona part de les peces fetes amb resines, més difícils de reciclar. L’encàrrec es pot arribar a ampliar fins a 70 unitats de tramvies, assegura l’empresa.

La innovació en el procés ha tingut un paper clau perquè Oliva Torras rebés aquesta trucada de Torí. Part dels elements de l’interiorisme dels combois (columnes, contramarcs i d’altres) es produiran amb un nou procés de fabricació. Es tracta del conformat en fred, que permet obtenir amb l’alumini components amb formes geomètriques que fins ara només eren possibles amb materials compòsits.

D’aquesta manera, es pot fer servir a l’interior dels tramvies un material que ofereix importants avantatges no només mediambientals, sinó també de reducció de costos. La idea forma part d’un procés de recerca desenvolupat per l’empresa i que va comptar amb el suport del CDTI (Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial de l’Estat) i la col·laboració del CTM-Eurecat. Després de desenvolupar-la, ara es posarà en pràctica per primer cop.

Des de les instal·lacions de la divisió ferroviària d’Oliva Torras a Manresa s’han dissenyat, industrialitzat i fabricat tots els elements de l’interior dels vagons. Aquests components es lliuraran per al muntatge final a la planta de fabricació del constructor dels tramvies, Hitachi Rail, a Nàpols (Itàlia).

La història d’Oliva Torras comença el 1945, quan Jaume Victori i Lluís Oliva van posar en marxa a la pujada del Castell de Manresa, en ple centre de la ciutat, un petit taller. Fabricaven maquinària i es dedicaven al manteniment de les fàbriques tèxtils, la construcció de dipòsits, calderes i conduccions de vapor. El 1952, davant l’augment de la feina, l’empresa es va traslladar a un nou taller. Però el gran salt va ser el 1974, quan Oliva Torras es va traslladar a una nova fàbrica al camí de Rajadell, on encara és ara.

La companyia ha diversificat el negoci i ara ofereix solucions per a diversos sectors industrials. Per exemple, ha creat unitats de negoci específiques en l’àmbit del transport refrigerat, el joc recreatiu, l’equipament ferroviari i la gestió de zones d’aparcament. A banda d’aquest ventall de productes, també ha s’ha obert a nous mercats. L’empresa factura 55 milions d’euros anuals i exporta prop d’un 50% de la seva producció, amb empreses pròpies als Estats Units, Mèxic i el Perú.

Oliva Torras disposa d’unes instal·lacions de més de 30.000 metres quadrats amb tecnologia per a la fabricació de sèries curtes i mitjanes de productes de base metàl·lica. Per les seves dimensions i equipament, és un dels centres de fabricació de referència a Europa dins de la seva categoria, com expliquen els seus directius.

En l’actualitat el grup -propietat de les famílies Catllà i Solé- està immers en importants projectes de futur. L’empresa prepara el desenvolupament de nous materials per a l’interior dels vagons de tren que siguin totalment reciclables, la creació d’una màquina de canvi connectada per a sales de joc i la fabricació i instal·lació de tots els dispositius necessaris per gestionar els aparcaments dels centres comercials més grans de la ciutat de Mèxic.

Malgrat la reducció de la facturació per culpa de la pandèmia, la companyia ha trobat en la crisi del coronavirus una oportunitat per créixer als EUA. Recentment, Oliva Torras ha adquirit BSI, una empresa de Texas que fabrica compressors per a vehicles refrigerats, amb mig centenar d’empleats i una facturació de 10 milions d’euros anuals. Fonts de l’empresa indiquen que aquesta operació els permetrà créixer als EUA, el Canadà i Mèxic. En el terreny ferroviari, el grup ha treballat en projectes per a ciutats com Copenhaguen, Milà, Lima, Tessalònica i Florència.

stats