Proves cotxes
Suplements07/03/2021

Peugeot 2008: distinció i qualitat a preu de generalista

Ens posem al volant del SUV urbà de la marca francesa, que associat al motor de gasolina de 155 CV ofereix un bon equilibri entre prestacions i confort

Quan en qualsevol àmbit de la vida s’ha de competir amb altres persones, empreses o institucions per aconseguir un objectiu, un dels reptes principals és diferenciar-se de la resta i oferir quelcom que els altres no ofereixen. En el món de l’automoció aquest fet es dona gairebé cada dia, i concretament és al segment dels SUV on la lluita és més viva.

La prova del Peugeot 2008 que ens ocupa avui és un bon exemple del que comento. Amb una longitud exterior de 4,3 metres pertany al segment dels SUV urbans o SUV-B, una categoria en la que cada cop hi trobem més integrants i en la que lluiten per aconseguir el major nombre de vendes més de 25 models. Evidentment, quan has de competir amb tants rivals has de resultar el més atractiu possible i oferir un preu competitiu... i aquesta és la recepta que ha seguit Peugeot amb el 2008.

Quan vam provar la primera generació del Peugeot 2008 ens va sorprendre positivament la seva polivalència i la seva estètica, diferenciada i molt atrevida. Però aquest model va arribar al mercat l’any 2013, i com és lògic ja començava a estar antiquat en aspectes com el disseny o la tecnologia.

Per aquest motiu Peugeot va presentar l’any 2019 la segona generació del 2008, que actualment disposa de versions gasolina, dièsel i fins i tot d’una 100% elèctrica. A l’Ara Motor ens hem posat al volant de la versió gasolina més potent, que amb 155 CV destaca per ser un dels SUV urbans amb més personalitat del mercat.

DISSENY EXTERIOR

Fa anys que Peugeot es caracteritza per dissenyar vehicles amb molta personalitat. El model que es va encarregar d’iniciar aquest nou llenguatge de disseny va ser el 508, i des d’aleshores tots els models de la marca francesa comparteixen la mateixa filosofia estètica.

El Peugeot 2008 n’és un bon exemple. La seva vista frontal ja ens avança com serà la resta del cotxe, i es caracteritza per un capó molt elevat i pla, una graella frontal de grans dimensions amb efecte tridimensional i unes òptiques amb tecnologia LED. A més, les habituals tres urpes del sistema d’il·luminació fan servir la tercera urpa com a ullal que travessa verticalment els laterals del para-xocs.

Cargando
No hay anuncios

També hi trobem uns fars antiboira i una motllura platejada a la part inferior, de manera que no es pot dir precisament que ens trobem davant d’un frontal poc recarregat. El mateix passa al seu lateral, que destaca especialment pels passos de roda en color negre (que amaguen unes llandes de 18 polzades en l’acabat GT Pack de la nostra unitat de proves) i per unes línies de tensió molt rectes que generen uns angles molt marcats a les portes.

La cintura té una línia ascendent que conflueix en un pilar C completament negre, que es fon amb el sostre i dona pas a una part posterior amb més personalitat encara que la part davantera.

I és que per darrera el Peugeot 2008 té un disseny molt vertical, amb uns pilots LED que també disposen de l’habitual disseny amb tres urpes i que estan units entre sí per una motllura de color negre on se situen les lletres de la marca. Si baixem una mica més ens trobem amb un para-xocs que sobresurt força més del que és habitual al segment, i que en aquesta versió GT Pack incorpora una motllura platejada i dues sortides d’escapament que, si bé no són 100% reals, sí que disposen d’un tub d’escapament darrera.

DISSENY INTERIOR

Si per fora el Peugeot 2008 ja és un cotxe que es vol diferenciar de la resta i cridar l’atenció, per dins el resultat és encara més espectacular. Ja fa uns quants anys que la marca francesa aposta per un tipus d’habitacle molt concret i personal, però per més temps que passi sempre aconsegueix sorprendre’m.

El primer que sobta tot just accedir a l’habitacle és que el lloc de conducció és molt particular. El volant és molt petit i té unes formes gairebé rectangulars que ens permeten veure la instrumentació per sobre, i no per dins com és habitual a la majoria de cotxes. Una instrumentació que, per cert, és completament digital i ofereix una imatge en 3D. Sincerament, les fotografies no li fan justícia perquè es veuen en dues dimensions, però en persona la pantalla llueix espectacular.

Cargando
No hay anuncios

Si mirem cap a la dreta ens trobem amb un quadre de comandaments que segueix la mateixa filosofia de disseny del lloc de conducció. La pantalla central és de 10 polzades, està completament orientada cap al conductor i ofereix un sistema de navegació 3D configurat per TomTom que ofereix informació del trànsit en temps real.

La part positiva d’aquest monitor és que té un funcionament intuïtiu i engloba totes les funcions de connectivitat Android Auto i Apple CarPlay, però la part negativa és que també inclou les funcions de la climatització. Personalment prefereixo que aquests comandaments siguin físics, perquè són d’ús freqüent i en estar ubicats a la pantalla ens veiem obligats a apartar la mirada de la carretera més del que seria desitjable.

Això sí, Peugeot ha inclòs un sistema de botons tàctils just a sota de la pantalla que dóna accés directe a diversos menús (inclosos els de la climatització), així com uns botons molt atractius i amb bon tacte que simulen les tecles d’un piano.

Pel que fa a la resta de l’habitacle les sensacions són molt positives. La qualitat dels materials es percep molt elevada, amb predominança dels plàstics tous i de bon tacte. A la consola central trobo que s’abusa molt del famós material piano Black –que s’embruta amb molta facilitat-, però a canvi disposem de diversos espais per a encabir objectes. Tot plegat es suma a una il·luminació ambiental ben treballada i dona com a resultat un habitacle que es percep sofisticat i fins i tot un punt luxós, més propi d’un model premium que no pas d’un generalista.

HABITABILITAT

Malgrat els vehicles urbans i compactes aguantin com poden la tempesta que han generat els SUV, el cert és que els totcamins són molt similars per dimensions però ofereixen un major espai interior. Aquest motiu, juntament amb un disseny més musculós en la majoria dels casos, és suficient per restar un gran nombre de vendes als compactes.

Cargando
No hay anuncios

L’habitabilitat del Peugeot 2008 és realment bona, tant a les places davanteres com a les posteriors. Els seients del conductor i el copilot ofereixen un bon nivell de subjecció i resulten molt còmodes, especialment en l’acabat GT Pack de la nostra unitat de proves. La posició de conducció s’aconsegueix molt ràpid, però cal tenir present que el volant està ubicat molt avall (per poder veure la instrumentació per sobre) i això pot no agradar a tothom.

A les places posteriors també hi trobem un espai més que suficient tant per a les cames com per al cap, però ens veurem penalitzats per dos aspectes. El primer, que la plaça central té un túnel de transmissió força gran, de manera que el Peugeot 2008 resulta ideal per a quatre ocupants però no tant per a encabir amb comoditat a un cinquè passatger. El segon, que la cintura ascendent de l’exterior redueix la mida de les finestres, fent que percebem menys espai del que realment tenim.

Finalment, si ens fixem en el maleter del Peugeot 2008 veiem que la seva capacitat ha augmentat moltíssim respecte la generació anterior, passant de 350 a 434 litres. Les seves formes són aprofitables i la superfície de càrrega està en una posició elevada. A més, si abatem els seients obtenim un total de 1.496 litres.

MOTOR

La gamma de motors del Peugeot 2008 és molt completa, i disposa de versions gasolina, dièsel i fins i tot una 100% elèctrica. En gasolina està disponible amb el motor PureTech d’1.2 litres i tres cilindres amb tres nivells de potència: 100, 130 i 155 CV. Pel que fa al dièsel, el bloc que ha escollit la marca és el BlueHDi d’1.5 litres i quatre cilindres amb dos nivells de potència: 110 i 130 CV. Finalment, el motor elèctric ofereix 136 CV i anuncia una autonomia de fins a 320 km.

La nostra unitat de proves disposa del motor de gasolina més potent de la gamma, que ofereix una potència de 155 CV i un parell màxim de 240 Nm. Com és evident estem davant d’un propulsor que ofereix un nivell de prestacions molt elevat i que és capaç de moure el vehicle amb molta facilitat. Va lligat a un canvi automàtic de vuit velocitats EAT8 que té un funcionament més suau que esportiu, i registra unes dades d’acceleració de 0 a 100 km/h en 8,2 segons.

Cargando
No hay anuncios

Segons les dades oficials del cicle WLTP el seu consum combinat és de 6,2 litres, però el cert és que en condicions reals la xifra és superior. De fet, amb aquest motor de 155 CV el Peugeot 2008 és un cotxe molt sensible al nostre estil de conducció; si circulem per autopista a velocitats legals podem baixar dels 7 litres amb facilitat, però si conduïm amb agilitat per carreteres revirades podem superar els 12 litres. Amb tot, la xifra real de consum se situa per sota dels 8 litres en gairebé qualsevol circumstància, la qual cosa no està gens malament per a un vehicle de més de 150 CV i gairebé 1.300 kg de pes.

DINAMISME

Tot i que el motor de la nostra unitat de proves sigui el més potent de la gamma 2008, el cert és que no estem davant d’un totcamí esportiu. De fet, la paraula que millor el descriu a nivell dinàmic és equilibri, perquè és capaç d’oferir un nivell de confort elevat quan circulem per ciutat, carretera o autopista i un nivell d’agilitat més que suficient quan afrontem un tram revirat.

El comportament és força neutre i no acusa un balanceig excessiu, malgrat la suspensió sigui més còmoda que rígida. Per la seva banda, la direcció no és un prodigi d’efectivitat però té un tacte molt directe, la qual cosa s’afegeix al petit volant per transmetre la sensació de conduir un vehicle més dinàmic del que realment tenim entre mans. 

I com és d’esperar en qualsevol SUV urbà, la conducció per ciutat és força còmoda i relaxada, especialment gràcies al canvi automàtic i als diversos sensors d’aparcament i assistents a la conducció que ens fan la vida molt més fàcil. Això sí, a augmentar aquesta polivalència en qualsevol circumstància hi contribueixen els diversos modes de conducció, podent seleccionar un programa esportiu quan volem un tacte més dur de direcció i suspensió i un programa ECO quan volem reduir els consums.

Finalment, cal destacar que no estem davant d’un vehicle orientat per a circular fora de l’asfalt amb assiduïtat, però val a dir que el seu sistema de control de tracció intel·ligent Advanced Grip Control ens pot ajudar en més d’una ocasió. De fet, aquesta tecnologia ens permet afrontar camins en bon estat i fins i tot algunes superfícies de fang i sorra per les quals molts dels seus rivals no s’atrevirien a passar.

CONCLUSIÓ

És un fet que els cotxes són cada cop més cars i que fins i tot les marques generalistes han augmentat els seus preus notablement. Amb tot, el Peugeot 2008 no és un cotxe excessivament car si analitzem tot el que ens ofereix: un disseny amb molta personalitat, un interior inconfusible i amb materials de molt bona qualitat, una habitabilitat destacable i un comportament que el converteix en un SUV molt polivalent. La nostra unitat de proves té un preu que supera els 31.000 euros, però la gamma 2008 està disponible des de poc més de 21.000. Així doncs, com es pot veure estem davant d’un SUV gairebé premium amb preu de generalista. Bona feina, Peugeot!

Cargando
No hay anuncios
Peugeot 2008 GT Pack PureTech 155 EAT8

  • Preu: 31.644 euros
  • Combustible: Gasolina
  • Motor: 1.2 PureTech, 3 cilindres turbo
  • Potència: 155 cavalls i 240 Nm de parell
  • Tracció: Davantera
  • Mides i pes: 4300mm llarg / 1770 ample / 1550 alt. 1280 quilos
  • Nota: 8/10