Els pingüins escaladors nascuts a Ripollet que enfurismen els 'streamers'
Tres joves catalans són els creadors de 'Bread & Fred', un videojoc que s'ha fet viral abans del seu llançament
"Aaaaaaaah! No em deixa", "Noooooooo! Què has fet?", "Esperaaaaaaaa, no avancis encara!" Mentre dos pingüins lligats entre ells per una corda escalen diferents escenaris dins d'una muntanya gelada, en un requadre petit de la pantalla una streamer maleeix de totes les maneres possibles. El videojoc sembla impossible de superar, però tot i els renecs, els crits i la frustració, no pot deixar de jugar-hi. No és casual que sigui tan difícil avançar al llarg de les pantalles en què dos jugadors –cadascun controla un dels dos pingüins– han de cooperar per no caure a l'abisme. Els seus creadors ho tenien pensat des de molt abans que Bread & Fred es convertís en un fenomen viral sense ni tan sols haver arribat al mercat en la seva versió definitiva.
Víctor Valiente, Guillem Romero i David Lozano eren tres amics de tota la vida de Ripollet (Vallès Occidental) que un dia van passar de parlar sobre crear videojocs junts a fer-ho. "El 2020 ens vam apuntar en un concurs en què havies de desenvolupar un joc durant un cap de setmana. Ens ho vam passar molt bé i vam començar a treballar-hi més seriosament en les nostres estones lliures", explica Valiente. Com a bons consumidors de les tones de contingut que aboquen a la xarxa cada dia els streamers, s'havien fixat en la tirada dels anomenats rage games (jocs de la ràbia). Aquest tipus d'entreteniment són videojocs dissenyats bàsicament per emprenyar els seus jugadors. "El suficient com perquè comencin a cridar, però no tant com perquè ho deixin d'intentar", diu l'encarregat de tota la part visual i artística de Bread & Fred. Al cap i a la fi, això també ajuda els mateixos streamers que després monetitzen la seva pròpia fúria a base de vídeos virals.
Valiente, Romero i Lozano –que ja han constituït l'empresa Sand Castles Studio– van voler afegir un altre element a aquest còctel i el seu joc de la ràbia també és cooperatiu, de manera que els jugadors s'acaben enfadant entre ells quan un comet un error que els allunya a tots dos de l'objectiu final. I per què una parella de pingüins? En aquest projecte entre amics de la infància la resposta a moltes preguntes seria: "Doncs pels riures". "Si ens fa gràcia a nosaltres, per què no n'hauria de fer a més gent? Un dia estàvem mirant vídeos de pingüins que queien tota l'estona i vam pensar en una història de pingüins sapastres que intentaven moure's per una muntanya", confessa Valiente. Els van batejar Bread i Fred perquè els sonava divertit repetir en castellà el rodolí: "Pan y Federico escalan el pico".
L'èxit també els va arribar per sorpresa. El 2021 havien fet una aturada en el projecte i es van adonar que els feia falta finançament per tirar endavant. "Jo tenia alguns contactes del sector dels videojocs perquè havia fet pràctiques i ens van donar una llista de publishers (l'equivalent als editors en aquesta indústria). Va ser com començar a llançar currículums, mesos de «Sí, ja us trucarem» i reunions que no arribaven enlloc", recorda Valiente. Després de massa negatives, van decidir publicar la demo del joc pel seu compte i centrar-se en les seves feines, encara que alguna cosa els impedia abandonar-ho del tot.
Uns mesos més tard els va arribar un missatge privat a Twitter que ho va capgirar tot. Qui els havia escrit era Scott Miller, el fundador d'Apogee, una empresa editora de videojocs dels Estats Units amb més de tres dècades de trajectòria. "Era un desenvolupador de l'època antiga. Pensàvem que seria una reunió més, però va anar molt bé, ens va oferir finançar-nos i portar-nos a un esdeveniment a Seattle per presentar el joc", diu Valiente. El juny del 2022 ja havien signat el contracte. Per cert, Miller va arribar fins a Bread & Fred perquè a la indústria dels videojocs, com al futbol, també existeix la figura dels cercapromeses i un d'ells es va fixar en aquella demo addictiva d'uns pingüins escaladors nascuda a Ripollet.
La versió completa del videojoc veurà la llum el 23 de maig, però Bread & Fred es va fer viral abans que els seus jugadors poguessin passar-se'n totes les pantalles. El desembre de l'any passat un perfil de TikTok va publicar un vídeo amb la seva demo i aquest "va explotar" per sobre del milió de visites. "Els apareixia a amics meus que ni tan sols consumeixen contingut sobre videojocs", explica Valiente, encara sorprès per aquest efecte dòmino.
Arran d'aquesta publicació altres streamers van començar a gravar-se mentre hi jugaven i durant alguns dies Bread & Fred es va situar entre les demos més descarregades a tot el món. A més, abans que hagin arribat al mercat, els seus creadors encara tenen un altre indicador per mesurar si el joc tindrà èxit: prop de 380.000 persones l'han afegit a la seva llista de "desitjats" de la plataforma Steam. "Això et genera molt optimisme, però prefereixo tocar de peus a terra", diu Valiente. De moment dels tres fundadors ja n'hi ha dos que es poden dedicar exclusivament al projecte, han contractat el seu primer programador i han traduït el joc al català.