Escola

'Profe', tu de què treballes?

Docents comparteixen les anècdotes més divertides d'un dels cursos més complicats dels últims anys

Escola Miquel Taradell de Barcelona en una imatge d'arxiu
4 min

BarcelonaAquesta setmana s'acaba un dels cursos més complicats dels últims anys, marcat, entre altres aspectes, per una data d'inici (el 6 de setembre) que de nou va generar malestar entre els docents, pel canvi de conseller d'Educació, pels mals resultats a les proves PISA i pels de les competències bàsiques. "Ha estat un curs d'una velocitat trepidant que com a docents ens perjudica, perquè no ens ha permès reflexionar sobre tot el que ha passat i perquè, a més, se'ns ha qüestionat", reflexiona la presidenta de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, Mar Hurtado. A això, afegeix, cal sumar-hi la "superficialitat" de l'anàlisi del funcionament dels centres. "Aquestes velocitat i superficialitat han generat una polarització entre els mateixos docents: els que pensen que hi ha hagut un fracàs d'una metodologia determinada i els que la defensen. Tot, però, és conseqüència de no tenir unes directrius clares des del departament d'Educació", afirma Hurtado.

Encara més crítica s'ha mostrat la portaveu nacional del sindicat USTEC-STEs, Iolanda Segura, que qualifica el curs "d'inestable, desorganitzat i improvisat". "Els resultats de les polítiques educatives desastroses que hem arrossegat sobretot l'última legislatura han derivat en l'actual crisi educativa", lamenta. Des de la publicació de la Lec (llei d'educació de Catalunya), afegeix, tot el que ha anat passant -canvis de currículums, més privatització del funcionament dels centres educatius, etc.- s'ha acabat traslladant a uns mals resultats educatius i a l'abandonament de la professió de molts docents.

Davant d'aquesta situació, la presidenta de Rosa Sensat es pregunta quin ha de ser el punt de partida de cara al curs que ve. "Necessitem algú que ens ajudi a reafirmar-nos en el que estem fent, no un departament que faci molts anuncis -com la creació d'un comitè d'experts- i no materialitzi res.

Tant Hurtado com Segura, però, es queden amb un aspecte positiu: l'endarreriment de l'inici del curs que ve al 9 de setembre, que ajudarà a tenir tota la plantilla, els grups assignats i les aules organitzades. La presidenta de Rosa Sensat encara afegeix un segon punt: l'oportunitat de reflexionar que representen els mals resultats de PISA o les competències bàsiques. "Cal fer-ne una bona lectura que ens ajudi a millorar i, alhora, recuperar una calma que ens proporcioni més debat pedagògic als centres i ens retorni la confiança".

Sense oblidar totes aquestes dificultats, des del Criatures hem volgut fer balanç del curs en clau d’humor i hem fet una crida per les diferents xarxes socials perquè els docents ens expliquin quines són les anècdotes més divertides que han viscut durant aquests últims deu mesos. Aquí en teniu una tria.

1

La innocència dels petits

MARIADOLORSGIRBAU

Fent anglès amb els més petits, cantava cançons a l'entrar i al sortir de classe per establir rutines. Un infant molt eixerit em diu: "Miss, sí que són divertits, els anglesos, que sempre parlen cantant". Vaig canviar i ara canto menys.

MAI_MAITETA

A l'aula d'I5 parlàvem sobre oficis i professions i em van preguntar: "I tu de què treballes?"

-Jo crec que al Mercadona.

-No, de perruquera.

-O de fer massatges...

CRISTINA

Soc mestra d'infants de 5 anys. Els últims dies de curs estàvem passant proves de lectura. Una d'elles consistia en escriure el seu nom en majúscules i al costat amb lletra lligada, tipus cal·ligrafia. Li pregunto al meu alumne:

-Què diu aquí?

-Diu Fèlix.

-I aquí? [assenyalant la lletra lligada]

-També diu Fèlix però està escrit en japonès.

MATEU JOAN SASTRE

Érem a Sant Pere de campament amb infants de 5 anys i havíem d'anar a la platja.

-Només heu de dur la tovallola.

Un alumne s'ho va agafar al peu de la lletra...

2

La sinceritat dels de primària

ANNA_MONDECOLORS

A primer de cicle inicial, treballant el tema dels oficis, vaig preguntar a una nena xinesa de què treballaven els seus pares i em va contestar: "Tenim una botiga de xinos".

SARACOT

Primer de primària. Després de molta estona parlant sobre la pol·linització, veure vídeos d'abelles, tastar la mel i mil coses més perquè quedés ben clar, els tocava a elles i ells dibuixar una abella entre dues flors que venien donades en un full. M'assec davant d'un alumne i la conversa és la següent:

-Ui, aquest cercle és molt petit.

-No, està bé, jo crec que el pots pintar [pinta una ratlla negra].

-Ara quin venia?

-El groc [pinta tota la resta així].

-Que no li poses ales?

-Ai sí!

-I el fibló?

-Sí, sí!

Abella acabada, tot perfecte. Ell es mira amb molt detall el dibuix i exclama: "Mai a la meva vida havia vist una ovella com aquesta!"

3

Quan els més grans et deixen sense paraules

LUISLEGARRA

A història del món contemporani, una alumna em va preguntar si havia participat a la Segona Guerra Mundial... Tinc 37 anys!

ESTER_MARIN

Una alumna em va dir que quant li faltava a una companya de feina per "fusilar-se" en comptes de "jubilar-se".

FILEMPRIM

Una alumna feia una feina a casa que havia de lliurar i se m'acosta compungida dient-me que el seu gat se l'havia menjat. Em portava imatges de l'abans i dels després. Què hauríeu fet?

LUCIAVANDERWEYDEN

4t d'ESO, classe de socials. Defineix el moviment de la Il·lustració: "Que una persona estigui bonica en un dibuix".

LAURAPUIGNU

Nois, si jo us entenc -els vaig dir per empatitzar-. Per a mi l'institut també era com una presó. Mà aixecada d'una nena i pregunta el que temia:

-I per què t'has fet profe?

SONIA_MONTON

Sortida amb primer d'ESO a la Sagrada Família amb motiu del crèdit de síntesi. Els tinc asseguts a l'andana del metro i per avisar-los que no agafem el que està a punt d'entrar sinó el següent crido en senyal d'alerta: "Eo, eo!". Sense mai haver-ho practicat, responen els 33 a la vegada: "Oooe!"

VANESALF

Haver de remenar unes escombraries del menjador que ja eren al contenidor per buscar uns aparells bucodentals d'una alumna. I els van trobar!

ORIOLSTARK

Un nano de primer d'ESO agafa pols de guix i se la posa a la cara. Li pregunto per què ho fa i em diu: "Per tenir drets"

4

Quan les protagonistes són les famílies

TALISMARTA

Una mare em va preguntar: "A qui li faig el bizum del teu regal?"

MAR

-Estimades famílies, demà farem cagar el tió.

-¿Qué tío es el que tiene que venir a cagar? El niño los tiene todos viviendo fuera.

stats