Proves cotxes

Prova del Hyundai Kona elèctric: és una opció realment vàlida per viatjar?

La segona generació d'aquest SUV compacte disposa de motors híbrids i elèctrics, aquests darrers amb autonomies de fins a 514 quilòmetres

8 min
Prova del Hyundai Kona elèctric: és una opció realment vàlida per viatjar?

Que a l'Ara Motor haguem provat ja uns quants models de Hyundai que fan servir propulsió elèctrica no és pas casualitat, sinó més aviat la demostració que la marca coreana està apostant decididament per aquesta tecnologia. Per les nostres mans han passat tant el ja veterà Hyundai Ioniq EV com els moderns i revolucionaris Ioniq 5 i Ioniq 6. Tot plegat sense oblidar el Hyundai Kona EV, que vam poder provar ara fa tres anys i ens va demostrar que estava a prop de ser un dels millors cotxes elèctrics del moment.

Doncs bé, per tractar d'aconseguir aquest no pas menyspreable repte la marca coreana ens ha cedit una unitat de la segona generació del Kona, també amb propulsió 100% elèctrica. Un cotxe que, com veurem, estrena un disseny encara més innovador i futurista que el del model anterior i que anuncia una autonomia màxima per a la versió de bateria superior de fins a 514 quilòmetres. Serà aquest un cotxe elèctric realment vàlid per viatjar? Tot seguit ho descobrim.

El nou Hyundai Kona presenta un disseny innovador i futurista

DISSENY EXTERIOR

El nou Hyundai Kona és exactament l'antítesi d'un cotxe conservador amb estètica clàssica. De fet, el seu estil futurista adopta diversos elements de disseny que hem vist a models com el monovolum Hyundai Staria, i és capaç de girar caps allà per on passa. El fet de comercialitzar-se també en versions híbrides està aconseguint que mica en mica el públic s'acostumi al seu disseny, però el cert és que continua cridant l'atenció de gairebé tothom, que se'l queda mirant per tractar d'esbrinar quin cotxe és.

La vista frontal és la més innovadora del conjunt. D'entrada perquè la versió elèctrica redueix fins a la mínima expressió les entrades d'aire i perquè tota la gamma prescindeix de graella davantera com a tal, substituint-la per una franja horitzontal il·luminada protagonitzada per díodes LED quadrats, com ja és costum a la marca. Aquest mateix patró de disseny es repeteix a l'estilitzada entrada d'aire inferior, mentre que els pilots LED es troben situats completament als extrems del vehicle. Així doncs, l'únic element que trenca la simetria del frontal és la tapa de l'endoll de càrrega de la bateria, que es troba situat a la part dreta.

Per davant, la tapa de l'endoll de càrrega trenca la simetria del frontal
La vista lateral és la més "clàssica" del model
El patró lumínic del Kona es repeteix a la part posterior

La vista lateral és la més clàssica del conjunt, tot i que això en un vehicle com aquest no sigui possible. Aquí veiem que els passos de roda estan pintats (a diferència del que passa en algunes versions de combustió), però mantenen les formes anàrquiques que tant agraden al públic general. Per la seva banda les llandes de 19 polzades, les línies de tensió repartides per les portes i el sostre de color negre completen un conjunt realment atractiu. Per cert, aquest Hyundai Kona és ara gairebé 15 centímetres més llarg que l'anterior, arribant fins als 4,35 metres de longitud.

Menció especial mereix la part posterior, que repeteix el mateix patró de disseny de la frontal i aposta per una franja LED horitzontal, per una tercera llum de fre i un llum antiboira situats a la part superior i inferior, respectivament, i per uns pilots també situats als extrems de la carrosseria. Aquí el logotip de la marca i el nom del model son ben visibles, deixant clar a tothom que aquest cotxe amb un estil tan futurista és un Hyundai Kona.

Les llandes de 19 polzades tenen un disseny ple de línies rectes i quadrats
Tant les òptiques com els pilots estan situats als laterals, sent així més vulnerables davant de possibles cops

DISSENY INTERIOR

Hyundai no ha volgut que l'aspecte futurista i tecnològic del nou Kona quedi restringit únicament a l'exterior, de manera que ha renovat l'habitacle dotant-lo gairebé del mateix quadre de comandaments que hem vist als models de la gamma Ioniq. Això es tradueix en un interior on les pantalles son les principals protagonistes: d'una banda hi trobem la de la instrumentació, de 12,3 polzades i que pot comptar amb el suport d'un Head-Up Display que complementa la informació. D'altra la de la consola central, d'idèntica mida i que ens permet un fàccil accés a tots els menús del vehicle, al sistema Bluelink amb reconeixemet per veu o al navegador amb informació de l'estat del trànsit en temps real, entre moltes altres funcions.

La resta del quadre de comandaments ofereix la barreja perfecta entre tecnologia i funcionalitat. I és que malgrat totes les funcions del sistema d'infoentreteniment es puguin controlar a través de la pantalla tàctil, el cert és que Hyundai encara aposta per un bon grapat de botons físics que ofereixen accés directe a menús multimèdia, al sistema de climatització (independent de la pantalla principal) i a altres funcionalitats com els seients amb calefacció i ventilació, els modes de conducció o la càmera d'aparcament. Menció especial mereix la part inferior de la consola central, on la marca ha instal·lat el carregador sense fils per al telèfon i les diferents connexions USB per a carregar dispositius mòbils. Tot, com es pot veure, molt tecnològic i modern.

L'aspecte general és tecnològic i modern
Gràcies, Hyundai! Existeixen molts botons físics fàcils de trobar mentre anem conduint
I seguim amb els botons físics, en aquest cas per controlar funcions de calefacció, càmera i modes de conducció

Pel que fa a l'habitabilitat, no es nota l'augment de la longitud a les places davanteres (que continuen oferint un espai més que suficient per a gairebé qualsevol persona) però sí a les posteriors, on existeix un major espai per a les cames que a la generació anterior. Això sí, malgrat l'increment els problemes del Kona continuen sent els mateixos que els de qualsevol SUV compacte elèctric: la posició de les bateries fa que les cames dels ocupants posteriors hagin d'estar massa flexionades i l'ocupant de la plaça central disposa de força menys espai que la resta. La part bona, això sí, és que el túnel central és gairebé inexistent.

Ara ens centrem en el maleter, que també es veu beneficiat de l'increment de longitud i guanya 105 litres respecte el model anterior, passant ara a oferir una capacitat de 466 litres. A més, es nota que la marca coreana ha dissenyat aquest vehicle des de zero com a model elèctric perquè aquesta xifra és la mateixa en les versions de combustió. Finalment, convé destacar que sota el capó existeix un petit compartiment de 27 litres ideal per emmagatzemar el cable de càrrega.

Els seients davanters son còmodes i ofereixen regulació elèctrica
L'increment de la longitud general fa que les places posteriors ara ofereixin un espai superior per a les cames
El maleter, de 466 litres, és idèntic a les versions de combustió i a les elèctriques

MOTOR

A nivell mecànic Hyundai ofereix el Kona en versió gasolina convencional de 198 CV, híbrida lleugera de 120 CV i híbrida convencional de 141 CV, així com en tres variants 100% elèctriques de 135, 204 i 218 CV. La primera està associada a una bateria de 49 kWh i anuncia una autonomia de 380 quilòmetres, de manera que és la més indicada per a un ús majoritàriament urbà i més puntualment per carretera o autopista. La segona i la tercera, en canvi, equipen una bateria de 65 kWh i homologuen autonomies de 510 i 514 quilòmetres, pel que resulten les més polivalents de la gamma elèctrica.

La configuració mecànica més potent és la que hem tingut l'ocasió de provar, i el cert és que el seu funcionament és exactament l'esperat en un vehicle així: suavitat, entrega de potència lineal però contundent i consums relativament continguts o, com a mínim, força ajustats al que marca l'homologació. I és que Hyundai anuncia un consum de 16,6 kWh/100 km per a la versió més potent, de major bateria i amb el nivell d'equipament superior, i a la pràctica la xifra real ha estat d'uns 17 kWh/100 km. Potser no és especialment baixa, però com a mínim és realista i fins i tot és fàcil rebaixar-la si practiquem una conducció molt eficient.

No, aquí davant no hi veurem el motor, però sí un espai de 27 litres per emmagatzemar el cable de càrrega
El consum real és d'uns 17 kWh/100km en aquesta versió, però és inferior en models menys equipats

A més, a nivell de càrrega el fabricant coreà equipa un carregador d'11 kW que ens permet arribar al 100% de bateria en unes sis hores, tot i que també es pot recórrer a un endoll de càrrega ràpida de fins a 102 kW per passar del 10 al 80% de càrrega en 41 minuts i recuperar fins a 162 km en uns 15 minuts.

DINAMISME

El Hyundai Kona Electric no és un cotxe que ofereixi una conducció vibrant i plena de sensacions al volant, ja que per sobre de qualsevol altre consideració és un vehicle còmode, silenciós i refinat. Amb una potència de 218 CV, un parell motor de 255 Nm i una acceleració de 0 a 100 km/h en 8,1 segons és evident que és un cotxe relativament ràpid i que ofereix reaccions àgils, però la marca coreana ha dosificat l'entrega de potència per afavorir el confort dels seus ocupants.

Si bé és cert que disposa dels modes de conducció Normal, ECO, Sport i Snow i que en el més esportiu el comportament general és una mica més reactiu, queda realment lluny de ser un vehicle que inciti a córrer. Més aviat tot el contrari, amb aquest Kona ve de gust obtenir els consums més baixos possibles i allargar al màxim l'autonomia per tractar d'arribar als 514 quilòmetres d'homologació.

En línies generals el Kona és un cotxe còmode, silenciós i refinat
L'autonomia real pot ser de més de 400 quilòmetres, però cal practicar una conducció molt relaxada per aconseguir-ho

Malgrat tot, aconseguir aquesta xifra és impossible. El que no és impossible és superar amb facilitat els 380 quilòmetres i, si som curosos amb el pedal de l'accelerador i juguem amb la frenada regenerativa, superar els 400 quilòmetres obtenint un consum d'uns 15,5 kWh/100 km. Potser no son les millors xifres del mercat (i evidentment no tenen ni punt de comparació amb el que podríem obtenir en un cotxe dièsel), però serveixen per convertir el Kona en un vehicle amb què, ara sí, es pot viatjar. Potser no cada dia, sinó de forma esporàdica. I sí, havent d'organitzar bé la ruta per calcular els llocs on recarregar la bateria. Però al cap i a la fi, un cotxe amb el qual es pot fer un viatge Barcelona-Madrid, per posar un exemple, sense complicacions excessives. Per alguna cosa es comença...

CONCLUSIÓ

Hyundai ha optat per arriscar i ha encertat de ple la seva aposta. El nou Kona no és un cotxe amb un disseny discret, sinó més aviat tot el contrari: és futurista, modern i abstracte. Però al públic li està agradant molt. I tot i que el disseny sigui un dels principals motius, no és pas l'únic: l'interior és tecnològic i espaiós, l'habitabilitat s'ha vist clarament beneficiada per l'increment de longitud i l'oferta mecànica contempla tot tipus de propulsors electrificats. I tot plegat a un preu realment competitiu: la gamma elèctrica del Kona està disponible des de 28.240 euros, tot i que la versió que hem estat provant frega gairebé els 40.000.

Sens dubte, un cotxe que gira caps allà per on passa
Hyundai Kona Electric 160 kW 65 kWh Style
  • Preu

    39.690 euros

  • Combustible

    Elèctric

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta 0

  • Motor

    Elèctric

  • Potència

    218 CV

  • Tracció

    Davantera

  • Mides i pes

    4355mm llarg / 1825 ample / 1580 alt. 1.773 quilos

  • Nota

    8

  • La marca disposa de manuals d'usuari en català per a aquest vehicle?

    No

stats