EL MÓN EN UN TAULER 5X5
Suplements23/08/2021

El quadrat màgic llatí va ser dels primers taulers 5x5 coneguts

Sator és un joc ràpid i de gran senzillesa en què sobretot cal dominar el bluf, que l’adversari es cregui el que no és

Oriol Comas i Coma Jordi Deulofeu i Piquet
i Oriol Comas i Coma Jordi Deulofeu i Piquet

Sator (sembrador en llatí) és la primera paraula del quadrat màgic, una frase palindròmica en llengua llatina formada per cinc paraules de cinc lletres (com SATOR-AREPO-TENET-OPERA-ROTAS) que es disposaven en una rajola de 5x5 caselles.

El Sator és un joc per a dos jugadors. Per jugar-hi cal un tauler de 5x5 caselles i cinc fitxes de colors diferents per a cada jugador, de les quals dues han de tenir un punt a la part de sota. L’objectiu és fer arribar una fitxa sense punt a la línia de sortida de l’altre jugador. El tauler es posa entre els dos jugadors. Cada jugador col·loca les seves cinc fitxes a les caselles de la línia que té davant seu, una a cada casella, sense que l’altre jugador sàpiga on ha posat les dues fitxes amb un punt.

Cargando
No hay anuncios

Es tria a sorts qui comença i després es juga per torns. Les fitxes es mouen avançant un espai endavant en línia recta cap a una casella buida. També poden capturar: si una fitxa té en una casella en diagonal davant seu una fitxa de l’adversari, la pot capturar i ocupar el seu lloc. La fitxa capturada es treu del tauler. Ara bé, si la fitxa capturada té un punt, també elimina la fitxa que l’ha capturat: les dues fitxes es treuen del tauler. Ep!, no es pot mirar si la fitxa que captura té punt.

Jugar és obligatori, però capturar no. Un jugador sempre pot mirar la cara de sota de les seves fitxes, si no recorda quines tenen punt. Si un jugador no pot moure cap fitxa, l’altre va jugant fins que pugui.

Cargando
No hay anuncios

Guanya la partida qui fa arribar una fitxa sense punt a la línia de sortida de l’altre jugador. Si hi arriba una fitxa amb punt no passa res, es continua jugant. Si cap jugador no ha aconseguit fer arribar una fitxa sense punt al final del tauler i no es pot moure cap fitxa, guanya el jugador que té les fitxes més avançades.