Amb ulls de joc

El desenvolupament dels quatre sentits bàsics a través del joc (primera part)

El desenvolupament òptim d’aquests sentits és clau per a la salut física, emocional i intel·lectual dels infants

Una nena gronxant-se a la natura

Banyoles¿Per què tots els infants, de totes les èpoques de la història han gaudit enfilant-se, balancejant-se, saltant o remenant fang?

Aquestes activitats, entre altres, responen a necessitats de desenvolupament dels nostres sentits bàsics. Rudolf Steiner, pare de la pedagogia Waldorf, va considerar quatre sentits fonamentals dins de la seva teoria dels 12 sentits: el del moviment propi, el de l'equilibri, el del tacte i el sentit del benestar. El desenvolupament òptim d’aquests sentits és clau per a la salut física, emocional i posteriorment intel·lectual dels infants, segons Chantal Sourrue, mestra i assessora pedagògica Waldorf. Avui us parlem dels primers dos sentits i la setmana vinent podreu llegir els següents:

Moviment propi

Parla de com el cos es relaciona amb l'espai i amb l'orientació. També està relacionat amb el llenguatge verbal i matemàtic; per això, si tenen dificultats amb la parla o l’aritmètica, a les escoles Waldorf se'ls convida a jugar movent-se i tenen comprovat que aquesta pràctica dona grans resultats a nivell cognitiu.

Com cultivar-lo

Permeteu que es moguin lliurement jugant a l'exterior i a la natura, que nedin, ballin, s’enfilin, saltin, s’amaguin i corrin. El domini del seu cos els fa més autònoms i segurs.

Un infant ballant amb mocadors.

Sentit de l'equilibri

Ens brinda informació de com el nostre cos es relaciona amb la gravetat i també de com mantenir un estat d'equilibri en els ritmes que seguim durant el dia, alternant entre activitats que acceleren el ritme cardíac i d’altres que desaccelerin el pols, és a dir, que aquest sentit permet trobar la mesura adequada del ritme vital.

Com cultivar-lo

Afavoriu espais de joc on es puguin bressolar, gronxar, recórrer una biga d'equilibri o passar per un túnel. Rodar, fer la croqueta, barres de braquiació i també un trapezi o qualsevol altre element que els faci anar cap per avall. Després oferiu propostes més calmades: pintar, dibuixar, modelar, cosir, teixir o fer manualitats.

La Chantal també ens convida a prestar atenció al nostre propi moviment com a adults, i ens aclareix que no és necessari posar-nos a fer el pi, però sí tenir en compte que els infants són imitadors nats i que les activitats quotidianes com escombrar, estendre la roba, netejar els vidres o la cura de les plantes són una font preciosa que nodreix el joc i els sentits vitals dels infants.

Ens llegim la setmana vinent amb l’entrega dels sentits del tacte i el del benestar.

stats