Renault abandona Lada i marxa de Rússia
La companyia francesa no tanca la porta a un eventual retorn durant els pròxims sis anys
Renault ha decidit marxar de Rússia després que el consell d’administració i la direcció del grup Renault han aprovat per unanimitat els compromisos amb els quals la marca del rombe ha acordat sortir del país per la situació excepcional que està vivint.
En primer lloc Renault ha cedit tot el capital i les accions de la seva filial al país, Renault Russia, a l’Ajuntament de Moscou, que a partir d’ara prendrà possessió de la fàbrica i les instal·lacions que la marca francesa tenia a la capital russa, i també ha venut el 67% de les accions que Renault tenia del grup rus Autovaz a una empresa pública estatal. Les dues transaccions s'han dut a terme a un preu molt per sota del de mercat, segons apunten diverses fonts, però Renault s’havia vist forçada a prendre aquesta decisió empesa per les pèrdues econòmiques derivades de les seves activitats a Rússia, i que pujaven a més de 2.000 milions d’euros en els primers mesos de l’any.
Cal recordar que Autovaz és matriu de marques russes com la mítica Lada, famosa pels seus totterrenys d’origen soviètic i que encara ara suposa el 21% de les vendes de cotxes nous al país. D’aquesta manera els directius de la marca francesa troben sortida a una situació que arrossegaven des del març passat, quan van ordenar la suspensió de les activitats comercials i industrials de les seves filials russes com a conseqüència de l’atac rus a Ucraïna.
Amb tot, el comiat de Renault no és del tot definitiu, ja que els acords presos en la venda d’accions i capitals de les filials russes de la marca inclouen una clàusula de possible recompra durant els pròxims sis anys, cosa que permetria a Renault tornar al país si la situació política ho permetés.
Luca de Meo, CEO del grup Renault, ha declarat que aquesta operació pretén salvar la rendibilitat i els resultats comercials del seu grup industrial, però també “assegurar els més de 40.000 llocs de treball de les filials russes de Renault” en un moment complicat de les relacions entre Rússia i els principals països europeus.
Ara caldrà veure com s’ho farà Autovaz per seguir fabricant cotxes moderns, perquè Lada i la resta de marques del grup depenien absolutament dels coneixements, tecnologies i plataformes europees de Renault. En aquest sentit, alguns experts en indústria russa ja han apuntat que Lada viurà un “retorn al passat” en la producció, cosa que repercutirà sobre el producte final que podrà oferir.