El Seat León celebra el seu primer quart de segle
El compacte del Baix Llobregat ha celebrat el seu 25è aniversari aquest 2024 convertit en el gran referent del segment
Ha estat, sense cap mena de dubtes, el gran revulsiu comercial de Seat durant l'últim quart de segle. El León ha celebrat enguany el seu 25è aniversari en plena forma, convertit en un dels principals puntals de la marca catalana. Presentat en societat el mes d’octubre de l’any 1999 –ara fa exactament un quart de segle– al Saló de Frankfurt, el León va néixer per convertir-se en el referent de la marca del Baix Llobregat en el segment C, corresponent als vehicles compactes.
El León va ser una aposta estratègica de la marca, que cercava un vehicle per omplir l’espai comercial existent entre l’Ibiza i el Toledo, en un segment en franc creixement al Vell Continent però també extremadament competitiu. I és que el León se les hauria de veure des d’un primer moment amb autèntics gegants del mercat com els Volkswagen Golf, Renault Mégane, Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 306 i Ford Focus, entre altres, molts dels quals no han envellit amb els volums de matriculacions dels quals pot presumir el Seat León.
Quan Seat va presentar el León, ara fa vint-i-cinc anys, ho va fer amb la certesa d’haver generat un vehicle ben prototipat, dissenyat per l’equip de Giugiaro i que mantenia el llenguatge estètic del Toledo de segona generació, aleshores vigent a la gamma de la marca. Més enllà d’un disseny molt característic, el León aprofitava l’expertesa mecànica i tecnològica de la plataforma multimodal PQ34 que ja feien servir els Volkswagen Golf i Audi A3 garantia la robustesa i fiabilitat del nou producte dels del Baix Llobregat.
Tot i compartir plataforma i mecànica amb els Volkswagen Golf i Audi A3, el grup Volksgawen va assegurar-se una diferenciació clara del producte per evitar la canibalització i competència interna entre models del mateix grup industrial. Així doncs, el León era un cotxe menys potent i menys equipat que el Golf o l’A3, i feia servir una carrosseria de cinc portes que deixava clar que les intencions d’aquest nou compacte no passaven per fer ombra als models estrella del grup automobilístic alemany.
Seat va apostar fort en el desenvolupament de les instal·lacions necessàries per iniciar la producció del León a la planta de Martorell, amb una inversió de 35.000 milions de pessetes, una autèntica fortuna a finals del segle passat. L’acollida comercial del León va ser immediata, i es va convertir en la nau insígnia de les vendes de Seat durant la primera dècada del segle XXI, només superat per l’ofensiva comercial dels SUV o totcamins de la marca (Ateca i Arona) i el seu creixement comercial al llarg dels darrers anys.
La segona i la tercera generació
La primera generació del Seat León va comercialitzar un total de 514.438 unitats, mantenint-se vigent fins a l’any 2005, quan els del Baix Llobregat van presentar la segona generació del compacte català al Saló de Ginebra d’aquell any. La segona generació del León, inspirada en el Seat Salsa i dissenyat per Walter da Silva, feia servir la plataforma evolucionada del model de primera generació (PQ35) i va disposar de versions dièsel i gasolina, totes amb un esquema de tracció davantera. Vigent fins al 2012, el León de segona generació va matricular un total de 641.763 unitats en poc més de cinc anys, però amb un èxit comercial discret més enllà dels Pirineus.
La vocació internacional del León es va consolidar amb l'arribada del model de tercera generació, vigent entre els anys 2012 i 2020, i que va estabiiltzar el producte com un cotxe madur, lluny d’estridències estètiques i colors agosarats que havien caracteritzat als seus predecessors. La gran demanda existent del León va propiciar també que per primer cop comptés amb una carrosseria cupè de tres portes anomenada SC i una de familiar anomenada ST, a banda d’una versió amb carrosseria elevada i sistema de tracció total, ideal per a entorns freds i/o rurals anomenada X-Perience.
El León de tercera generació també va deixar tothom bocabadat quan la variant d’altes prestacions León Cupra va batre el rècord d’un compacte de tracció davantera al vell traçat de Nürburgring, rebaixant en deu segons el rècord del Renault Mégane RS Trophy. Aquella sorpresa inesperada va ser el punt de partida de Cupra com a marca independent i diferenciada de Seat, ja que va deixar clares les possibilitats dinàmiques del model i va disparar la demanda del León als mercats holandès, suís i alemany, on curiosament es matriculaven més models d’altes prestacions (Cupra) que no pas convencionals o d’accés.
Finalment, l’any 2020 Seat va presentar la quarta generació del León, corresponent a la generació actual. Per primer cop el León es pot adquirir en les dues marques de Martorell –Seat o Cupra– amb mecàniques dièsel, gasolina, híbrida convencional i híbrida endollable, i amb esquemes de tracció davantera i de tracció total per a les versions més equipades i amb mecàniques més potents.