Sir Frank Williams, el darrer ‘gentleman’ de la millor Fórmula 1
Repassem els mèrits esportius de Sir Frank Williams, un dels grans protagonistes dels anys daurats de la Fórmula 1
Amb la mort de Sir Frank Williams aquest diumenge passat la Fórmula 1 tanca un dels períodes més brillants de la seva història. L’anglès ha estat un dels grans protagonistes de la categoria reina de l'automobilisme durant els últims 40 anys, i una figura llegendària dels anys daurats de la Fórmula 1, a cavall dels anys 80 i 90.
Francis Owen Garbartt Williams, més conegut com Frank Williams, va néixer al Regne Unit l’any 1942, en plena Segona Guerra Mundial. De fet, el seu pare era un pilot d’avions de la RAF (Royal Air Force), i des de ben petit va mostrar molt d’interès per la mecànica i la velocitat, especialment dels cotxes de competició. Després d’algunes carreres locals com a pilot i mecànic, Frank Williams va fundar la seva primera escuderia l’any 1966, amb la qual va competir en diversos campionats de Fórmula 3 i Fórmula 2. L’experiència va ser molt enriquidora, i l’any 1977 va fundar l’equip Williams GP Engineering, amb el qual va debutar a la Fórmula 1 aquell mateix any.
Una trajectòria plena d’èxits
En els seus més de 40 anys a la categoria reina de l’automobilisme l’equip Williams ha obtingut 16 campionats del món (nou de constructors i set més de pilots), cosa que el consolida com un dels millors equips de tots els temps, només superat en nombre de títols per Ferrari. A més, el seu equip ha obtingut un total de 114 victòries de cursa, 128 pole positions, 133 voltes ràpides i 313 podis, en una escuderia on el treball en equip estava molt per sobre de les qualitats individuals dels seus pilots. I això és molt dir d’un equip on hi han figurat talents com Nigell Mansell, Alan Jones, Damon Hill, Alain Prost, Jaques Villenueve, Juan Pablo Montoya, Keke i Nico Rosberg, Ralf Schumacher, Valeri Bottas, Felipe Masso o Ayrton Senna, entre d'altres.
La mort precisament d’Ayrton Senna al volant d’un Williams al maleït revolt de Tamburello del circuit d’Imola, durant el GP de San Marino de 1994, va ser un dels moments més durs per a Sir Frank Williams al capdavant de la seva escuderia. El britànic no es va acabar de perdonar mai el fatal accident, malgrat que la justícia ordinària el va absoldre de tota responsabilitat l’any 1997. L'any següent seria nomenat Cavaller de l’Imperi Britànic per la reina Isabel II. Fora de la pista, l’anglès també va viure moments molt difícils, com l'accident de cotxe que va patir l’any 1986 al voltant del circuit francès de Paul Ricart, que li va suposar una lesió traumàtica i irreversible de columna i el va obligar a fer servir cadira de rodes, o haver d'afrontar i superar la mort de la seva dona Virginia l’any 2013, després d’una llarga lluita contra el càncer.
Justament aquesta pèrdua va acabar provocant que Sir Frank Williams deixés el seu lloc al capdavant de l’equip Williams a la seva filla Claire. Tot i els dubtes i recels que aixecava entre alguns cercles, Claire Williams va dirigir l’equip amb molta diligència durant un període difícil, que va acabar amb la venda de l’equip a un hòldingfinancer l’agost del 2020. Tot i el canvi de propietaris, l’equip ha mantingut el cognom Williams fins a l’actualitat.
Amb la mort de Sir Frank Williams aquest diumenge la Fórmula 1 tanca definitivament un dels capítols més brillants de la seva història, i perd un dels principals actius que encara tenia un passat gloriós. El gran circ continuarà amb la seva funció, però el pàdoc de la Fórmula 1 trobarà a faltar un dels gentlemen que han fet més gran la seva llegenda als cinc continents.