Competició

Skoda 130 RS, el cotxe comunista que va conquerir Europa

L’Skoda 130 RS va ser el primer turisme de l’òrbita soviètica a guanyar competicions de motor a escala europea i a convertir-se en una estrella dels ral·lis durant els anys 70 i 80 del segle passat

Skoda 130 RS
24/12/2021
3 min

Skoda sempre ha estat el gran orgull industrial de la República Txeca i, per extensió, de bona part de l’est d'Europa. Però si hem d’escollir un model esportiu que representi a la perfecció la marca bohèmia, seria el 130 RS, el millor cotxe de ral·li de la història de la marca i un dels millors cotxes mai fabricats en aquest esport.

Skoda 130 RS
Skoda 130 RS

Feia ja alguns anys que Skoda –en aquell moment sota control de les autoritats comunistes en estar inserit dins del bloc soviètic durant els anys més crus de la Guerra Freda– participava amb cert èxit a les competicions automobilístiques del moment a escala txecoslovaca (llavors la República Txeca i Eslovàquia encara eren un sol estat) i a escala europea, però no va ser fins a l’aparició del 130 RS Coupé (Tipus 735) que la marca va fer un gran salt endavant amb l’aparició d’un model capaç de plantar cara als orgullosos turismes italians, alemanys o britànics.

L’any 1975 Skoda va presentar el 130 RS, un model amb un motor gasolina 1.3 amb cilindres i càrter d’alumini, lubricació per càrter sec i culata de ferro forjat, que estava col·locat en la part posterior del vehicle –és a dir, situat al maleter, per darrere de les rodes posteriors–, que entregava 112 CV (posteriorment evolucionaria fins als 142 CV) i amb tracció posterior associada a una caixa de canvis manual de quatre relacions.

Detall motor Skoda 130 RS
Detall motor Skoda 130 RS

La gran virtut del petit esportiu txec, però, era la lleugeresa i agilitat que tenia, la qual cosa el convertia en un dels millors cotxes de ral·li del seu temps. El 130 RS era ràpid als revolts, a les rectes i sota qualsevol condició meteorològica, i a més era fiable, robust i fàcil de fer anar.

Un historial brillant

El 130 RS va debutar la temporada 1976, i pocs mesos després va aconseguir guanyar en ral·lis mítics de la seva categoria com ara el ral·li de Montecarlo o el ral·li Acròpolis de Grècia. El cotxe era tan competitiu que els responsables de Skoda el van mantenir en actiu a les competicions de ral·lis europees fins l’any 1983, amb bons resultats esportius contra els gegants alemanys o italians.

Detall interiors
Detall interiors

Però el gran èxit del 130 RS va arribar al Campionat Europeu de Turismes, categoria on va començar a competir l’any 1978 i que va arribar a conquerir l’any 1981, després de derrotar els cotxes d’Audi i BMW, entre d'altres. Era el primer (i l’únic) cop que un cotxe provinent del bloc de l’est derrotava els cotxes occidentals.

Skoda només va acabar fabricant unes 200 unitats del seu 130 RS, algunes de les quals es conserven encara avui al museu de la marca a Mladá Boleslav (República Txeca).

stats