Si la televisió en obert no ha viscut grans èxits, l'oferta seriòfila de les plataformes tampoc ha tingut el seu millor any. Una de les poques ficcions d'estrena que ha aconseguit sobresortir i dominar la conversa dels aficionats a les sèries és The white lotus, de la HBO. La bona acollida que ha tingut per part dels espectadors, que aquest estiu han tingut poques opcions de qualitat per triar, li ha servit per guanyar-se una segona temporada.
On són els èxits televisius de l'estiu?
Les poques novetats de les graelles han deixat una temporada televisiva amb poc ganxo
Fa dues dècades l'estiu era la temporada en què les cadenes de televisió experimentaven amb la seva programació i oferien espais, amb més o menys qualitat, pensats específicament per a l'època vacacional. La fragmentació de l'audiència a causa de les plataformes ha fet desaparèixer aquesta tradició, i ha fet que sigui cada cop més difícil trobar un èxit televisiu de l'estiu. Aquest any no ha sigut una excepció i hi ha poques propostes que estiguin sobresortint d'una programació apàtica.
L'estiu del 2020 Antena 3 va donar la campanada estrenant en prime timeMujer, un serial turc que es va convertir en un fenomen arreu de l'Estat (a Catalunya el seu èxit no va ser tan aclaparador). Aquest any la primera cadena d'Atresmedia ha repetit l'operació amb força èxit amb Tierra amarga i Inocentes. La primera, que explica la relació d'amor entre la Züleyha i el Yilmaz, dos joves que fugen d'Istanbul després d'un assassinat, és la proposta que Antena 3 ha enfrontat a Sálvame, que no ha descansat durant aquest estiu. Tot i uns inicis discrets, Tierra amarga s'ha anat consolidant en la seva franja fins a posar en dificultats el veterà programa del cor de Telecinco. Divendres el serial va registrar a tot l'Estat la seva millor dada històrica, amb un 18,1% de quota de pantalla i 1,6 milions d'espectadors. Aquest registre li va permetre treure 2,8 punts a Sálvame.
Pel que fa a Inocentes, que se centra en els problemes psicològics de quatre germans, ha aconseguit ser l'espai més vist del prime time dels dilluns, amb quotes de pantalla per damunt del 12%. El serial otomà està fent ombra sense gaires problemes a Doc, sèrie mèdica italiana en la qual ha confiat Telecinco per a aquest estiu. Mediaset no ha tingut tanta sort amb Doc com va tenir amb The good doctor, la ficció mèdica nord-americana que es va convertir en la gran sorpresa de l'estiu del 2018.
Si les sèries turques estan donant alegries a Antena 3, les de producció pròpia tot el contrari. És el cas de Benidorm, que després del pas per Atresplayer Premium, la seva plataforma de pagament, ha arribat al prime time de la cadena. La comèdia, creada pels responsables d'Allí abajo i que s'acomiadarà aquest dijous, va arrencar amb una quota del 12,2% però no ha parat de perdre audiència capítol rere capítol. La setmana passada va marcar un 7,3%, però ha arribat a fer shares del 6%.
Els concursos són per a l'estiu
Entre les novetats de la graella estiuenca destaca el retorn d'Alta tensión, mític concurs d'Antena 3 de finals dels anys 90 i que ara emet Telecinco. El programa, que ocupa l'acces prime time de la cadena de Mediaset, ha suposat el retorn de Christian Gálvez a la televisió després de la marxa de Pasapalabra a Antena 3. Sense ser un gran fenomen, el programa aconsegueix salvar els mobles a tot l'Estat i liderar la seva franja amb una quota mitjana del 12,2% i gairebé un milió d'espectadors. Un dels elements que permet a Gálvez respirar tranquil és que durant l'estiu no té competència en la franja de l'acces prime time, ja que El hormiguero està oferint reposicions. Està per veure si el concurs continuarà en aquesta franja un cop Pablo Motos torni de vacances.
Antena 3, que durant el curs regular fa una forta aposta per l'entreteniment, ha confiat els divendres d'estiu a Family Feud,un concurs amb famosos presentat per Nuria Roca. L'espai d'entreteniment ha aconseguit una audiència mitjana per damunt del 12% de quota de pantalla, però l'atac que ha preparat Telecinco fa preveure que les dades començaran a davallar. Gairebé a punt de tocar el final de l'agost, Mediaset estrenava divendres Viva el verano, un espai que substitueix Viernes deluxe i que va arrencar amb una entrevista a José Ortega Cano. L'estratègia ha resultat encertada, ja que el programa va superar fàcilment l'espai de Roca amb una quota del 14,8%.
Si les privades d'àmbit estatal han arriscat poc, encara ho ha fet menys La 1, que ha tingut la sort de comptar amb les retransmissions dels Jocs Olímpics durant la primera meitat de l'estiu. La gran novetat de la seva graella ha sigut ¿Y si sí?, un espai d'entreteniment presentat per Santiago Segura i dirigit per José Mota. L'estrena ha estat envoltada de polèmica perquè els últims projectes de Mota per a TVE han sigut fracassos, com la sèrie Historias de Alcafrán.