Eureka

Qui són els pares de Don Limpio? El calb sexy de la neteja fa 42 anys (i en bona forma)

La fòrmula la va crear fa 70 anys un empresari que es dedicava a netejar vaixells

Il·lustració
20/11/2024
3 min

És fort i atlètic, té una calba relluent com un terra acabat de fregar i sempre somriu. Els ulls són de color blau. Les celles, blanques, li fan conjunt amb la samarreta i els pantalons arrapats. El toc final el posa l'arracada que de l'orella esquerra i que brilla cada cop que es mou. Aquest 2024, el mític Don Limpio fa 42 anys que viu instal·lat als lineals de neteja dels supermercats catalans. Va arribar-hi el 1982 i, des d'aleshores, ha sabut mantenir el pols als altres companys de lleixa: des de Las 3 brujas fins al Cillit Bang, el KH-7 o la gamma de productes desinfectants de Sanytol. També ho ha aconseguit en altres països, sota el nom de Mr. Clean. Darrere de l'èxit hi ha el colós empresarial Procter & Gamble, que també és propietari de marques com Gillette, Oral-B, Ariel o Herbal Essences. Don Limpio és un dels actius principals de la companyia: forma part de la divisió de productes per a la llar, que aquest últim trimestre ha suposat un 36% de les vendes globals de tot el grup. El gegant ha tancat el tercer trimestre de 2024 movent 21.749 milions de dòlars.

Si bé la companyia no dona xifres de vendes desglossades per marques, Don Limpio és una de les icones de Procter & Gamble a Espanya. La clau, el màrqueting. "És un personatge que es reconeix ràpidament i que inspira confiança en el producte", analitza Neus Soler, experta en publicitat de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Des de 1982, Don Limpio ha sabut adaptar-se al llenguatge publicitari de cada època. "Per a la televisió i la ràdio, va crear un jingle memorable, mentre que a les xarxes socials ha sabut fer contingut per captar l'atenció de l'usuari en pocs segons", continua l'experta. També ha anat canviant el discurs. "Al principi, destacava que era el producte recomanat per entitats professionals com l'Asociación Española de la Madera o les Asociaciones del Mármol de España", recorda Soler. Ara, en canvi, busca uns aliats més carismàtics, com David Bustamante, que ha estat la cara visible de la campanya que va llançar la companyia amb motiu del 40è aniversari. 

El pare de Don Limpio 

Gran part de l'èxit de la marca es deu al protagonista de les etiquetes del producte. Qui va tenir la pensada de dissenyar Don Limpio? Tot va començar fa uns 70 anys, lluny d'Espanya. Als Estats Units, Linwood Burton era un empresari que es dedicava a la neteja de vaixells. Cada dia, els seus operaris havien de manipular productes químics que eren molt agressius. Per evitar accidents, amb l'ajuda d'un amic seu, Mathusan Chandramohan, van idear una fórmula més segura per als treballadors. Van aconseguir-ho i van anomenar-lo Mr. Clean. El 1957, l'invent va arribar a orelles de Procter & Gamble, que no va dubtar a estendre un xec per quedar-se amb la patent. Per portar-lo als supermercats va demanar a l'estudi Tatham-Laird & Kudner que pensés una mascota. Els creatius van aliar-se amb l'il·lustrador Richard Black i van donar forma a Don Limpio, amb tocs que recordaven els genis de les llànties, capaços de netejar la casa formulant tan sols un desig. 

"Tenir un personatge amb una identitat tan forta és molt important per la marca: com que s'anomena diferent en els diversos mercats on opera, el personatge serveix per poder reconèixer globalment el producte", puntualitza l'experta en màrqueting. Quan es va estrenar als Estats Units, i gràcies a una gran campanya publicitària, de seguida va convertir-se en el número u de vendes en el seu sector.

L'arribada a Espanya

Després de consolidar-se al mercat nord-americà i d'haver conquerit el francès –amb el nom de Monsieur Propre– i l'alemany –Meister Proper–, el producte va aterrar a Espanya. Ho va fer aprofitant el filó del Mundial de Futbol de 1982. Amb una forta campanya als mitjans, no va topar amb cap obstacle per conquerir els supermercats. Ara bé, feia servir el nom de Mr. Proper. No va ser fins a la dècada de 1990 que la companyia va decidir fer el pas de castellanitzar-lo. Ho va fer per evitar que altres països on també es comercialitzava amb el nom de Mr. Proper l'importessin d'Espanya, on la producció de la fórmula era més barata.

Avui Don Limpio és present als supermercats amb una gamma immensa de productes, que van des del clàssic netejador multiús fins a les fórmules específiques per a mobles de fusta, lavabos, o cuines. 

Les dates clau
  • 1950

    Els empresaris Linwood Burton i Mathusan Chandramohan patenten la fórmula inicial

  • 1957

    El gegant Procter & Gamble compra la patent i idea un personatge per llançar la marca

  • 1982

    Aprofitant el Mundial de Futbol, el producte arriba a Espanya, sota el nom de Mr. Proper

  • 1990

    La companyia rebateja la marca amb el nom de Don Limpio

  • 2024

    Don Limpio continua al mercat espanyol convertit en una icona comercial

stats