Periscopi global

La diva francesa (trans i magrebina) que s'amaga darrere dels èxits de L'Oreal i Lancome

La directiva francoalgeriana dirigeix el Grup Coty, que agrupa marques com Max Factor, Hugo Boss o Gucci

3 min
Retrat de Sue Y. Nabi

ParísQuan camina pel carrer, no passa desapercebuda. Els seus gairebé 190 centímetres d'alçada atreuen les mirades. En el món empresarial, Sue Y. Nabi (Alger, 1968) també vola molt alt. Ha transformat el sector de la cosmètica i la perfumeria, ha revifat marques i ha trencat esquemes. Visionària i polifacètica, és la responsable de convertir Jane Fonda en imatge de L'Oréal quan l'actriu tenia 68 anys i ha impulsat la seva pròpia marca de cosmètica.

Després de 20 anys a L'Oréal, des del 2020 l'executiva francoalgeriana és la directora general de la multinacional nord-americana de productes de cosmètica i perfumeria Coty, que agrupa marques com Max Factor, Bourjois, Lancaster, Hugo Boss i Gucci. El seu fitxatge va ocupar molts titulars: és la primera dona transsexual a ocupar el càrrec de consellera delegada d'un grup mundial del sector de la bellesa. No és l'única francesa trans en dirigir empreses –n'hi ha d'altres, com Céline Audebeau, empresària activista trans instal·lada al Vietnam– però només ella ha arribat a aquest càrrec en una multinacional cotitzada.

Al sector se la coneix com la diva i els qui la coneixen parlen d'ella com a una persona que fascina i sedueix, i com una gran coneixedora del món de la bellesa. Sue Y. Nabi ha trencat sostres de vidre. Però també –i sobretot– ha trencat tabús al món empresarial. És una dona magrebina i transsexual, un perfil atípic als despatxos dels directius de les grans multinacionals. "Vaig dirigir les dues empreses principals del grup, L'Oréal Paris i Lancôme. I ningú ha guanyat amb aquestes marques tants diners com jo!”, afirmava en una entrevista.

Carrera meteòrica

Nascuda a Algèria en una família benestant –el seu pare va arribar a ser ministre del Petroli– va aterrar a París als 17 anys, després d'estudiar a Londres. Abans de fitxar per Coty, Nabi va treballar durant 20 anys a L'Oréal, on va tenir una carrera meteòrica. Va arribar a ser directora general de L'Oréal Paris amb 37 anys i presidenta de Lancôme International amb 41. Aleshores es deia Youcef. El 2010, quan ja presidia Lancôme, va fer el trànsit i es va convertir en Sue. "Vaig decidir ser totes les facetes de mi mateixa. Em vaig convertir en el que era, d'acord amb mi mateixa. Tinc alhora qualitats masculines i femenines. És un avantatge", assegurava a Paris Match.

En diverses entrevistes explica que durant tota la seva adolescència i joventut s'havia qüestionat moltes coses relacionades amb la seva identitat. "Mai m'havia considerat gai. Era una altra cosa. El qüestionament no estava relacionat amb la sexualitat sinó amb qui soc, com m'afirmo com a persona. Més tard va quedar més clar. No era la persona que havia volgut ser tota la meva vida", relatava a Libération.

El canvi es va viure amb naturalitat i Lancôme es va convertir en la primera gran empresa de cosmètica amb una presidenta trans. Tres anys després, Sue Y. Nabi, sorprenia el sector anunciant que abandonava Lancôme. Tenia ganes d'obrir un nou camí professional i es va dedicar a crear la seva pròpia marca de cosmètica vegana de luxe, Orveda, que avui forma part del grup Coty.

Cop d'efecte

El seu pas per L'Oréal i Lancôme va deixar empremta. La francoalgeriana va ser pionera a promoure la cosmètica antiedat amb cares realment madures. Ella va proposar Jane Fonda com a cara de L'Oréal en un moment en què cap multinacional de productes de bellesa hauria contractat una dona que fregava els 70. "Va ser un autèntic cop d'efecte", recorda a l'entrevista de Libération. També va convertir en imatge de L'Oréal i Lancôme actrius com Julia Roberts, Penélope Cruz o Kate Winslet.

Sue Y. Naby no és l'única dona transsexual en haver triomfat al món empresarial, però tampoc és la norma. Malgrat que la llei prohibeix qualsevol forma de discriminació, el col·lectiu trans té moltes dificultats a l'hora de trobar feina. Un estudi de OpinionWay de l'any passat revela que 8 de cada 10 empresaris consideren que la transsexualitat representa un obstacle per aconseguir una feina. Una altra enquesta del govern francès posa de manifest que un terç de les persones transsexuals declaren haver perdut el seu lloc de treball a conseqüència del canvi de sexe.

El viatge de Sue Y. Nabi fins al cim del món empresarial té un mèrit especial, si es té en compte que en països com Espanya tot just s'està mirant de desplegar el reglament per evitar la discriminació en l'àmbit laboral sobre el col·lectiu trans.

stats