Criança

El temps davant de les pantalles influeix en el desenvolupament dels nadons

La interacció cara a cara entre pares i fills és crucial per les criatures

Del xumet  a la pantalla
Matt Richtel / The New York Times
04/10/2023
2 min

Els nens d'1 any exposats a més de quatre hores diàries davant d'una pantalla van experimentar retards en el desenvolupament de les capacitats de comunicació i resolució de problemes als 2 i 4 anys, segons un estudi publicat a The Journal of the American Medical Association Pediatrics fa poques setmanes.

La investigació també va revelar que els nens d'1 any que van estar exposats més temps davant d'una pantalla que els seus companys van presentar retards als 2 anys en el desenvolupament de la motricitat fina i les habilitats personals i socials. Tot i això, aquests retards semblaven dissipar-se als 4 anys.

L'estudi no va trobar que el temps davant d'una pantalla causés els retards en el desenvolupament, sinó més aviat que hi ha una relació entre un temps d'exposició més prolongat davant d'una pantalla amb els retards en el desenvolupament dels nadons. Segons els experts, aquest patró podria explicar-lo el valor del temps cara a cara per als nens petits.

Per què és important?

David J. Lewkowicz, psicòleg del desenvolupament del Centre d'Estudis Infantils de la Universitat Yale, va afirmar que la interacció cara a cara entre pares i fills és crucial per donar-los un valuós conjunt d'informació als nadons, inclosa la manera com les expressions facials, les paraules, el to de veu i la retroalimentació física es combinen per expressar llenguatge i significat.

“Això no passa quan estàs veient una pantalla”, va comentar, i alhora va afegir que els resultats de la investigació no els sorprenen.

Els resultats, d'investigadors japonesos, es van extreure de qüestionaris sobre desenvolupament i temps davant d'una pantalla que es van lliurar als pares de gairebé 8.000 criatures. En general, es va descobrir que els nadons exposats a nivells de temps més elevats davant d'una pantalla eren fills de mares primerenques més joves, amb menys ingressos i nivells d'educació a la llar i de les que patien de depressió postpart. (Es va reportar que tot just el 4% dels nadons van estar exposats a pantalles durant quatre o més hores al dia, mentre que el 18% van passar entre dues i menys de quatre hores davant d'una pantalla al dia i la majoria, menys de dues hores.)

L'estudi va destacar una “associació dosi-resposta” entre el temps davant d'una pantalla i els retards en el desenvolupament: com més temps els nadons passaven davant d'una pantalla, més probabilitats hi havia de presentar retards en el desenvolupament.

Futurs estudis

Els autors de l'estudi van assenyalar que la investigació no distingia entre el temps davant d'una pantalla que tenia com a objectiu ser educatiu i el temps davant d'una pantalla més enfocat a l'entreteniment. Els investigadors van afegir que els estudis futurs havien d'explorar aquesta perspectiva.

Segons Lewkowicz, els pares regularment pregunten quant de temps de pantalla és l'adequat. La seva resposta: “Parla amb el teu fill tant com puguis, cara a cara tant com puguis”. Demanar als pares que privin tot el temps de pantalles als seus fills és poc pràctic, va afirmar. “Ningú no en farà cas. Ha de ser amb moderació. Amb una forta dosi d'interacció social a la vida real”.

stats