Xarxes
Suplements21/10/2022

Tens adolescents a casa? Has de conèixer aquests 'tiktokers'

Us oferim una guia crítica amb alguns dels comptes més seguits de la xarxa: n'hi ha de més recomanables i de més perillosos. És una realitat que no podem obviar

BarcelonaAnem al gra: TikTok és la xarxa de la generació Z per excel·lència, però com s’hi han de relacionar les famílies? ¿Se n’han de mantenir al marge "perquè és el seu espai"? Han d’entrar en aquest submon? La recomanació que fan els experts és clara: sí, les famílies haurien de tenir TikTok. “Així podran parlar-ne amb criteri, i fins i tot es pot convertir en un nou espai on poder compartir coses tota la família”, assegura Mercè Gisbert, catedràtica de tecnologia educativa del departament de pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili.

En resum, TikTok és una eina i la clau és aprendre a utilitzar-la, grans i adolescents, junts i per separat. “La tecnologia mai es crea pensant en l’educació, sinó amb finalitats econòmiques, i els adolescents sempre hi tindran accés. Si això ho tenim clar, entendrem que els esforços els hem de dedicar a construir estratègies per usar-la i a formar-nos un criteri respecte a la xarxa i els continguts que ens hi apareixen, no a prohibir l’eina en si”, aclareix la professora.

Però ¿com teixir aquestes estratègies i formar-nos aquest criteri? Fent-nos preguntes i promovent reflexions conjuntes a casa.

Per exemple, en el terreny més logístic, podríem qüestionar-nos on han d’estar els telèfons mentre dinem o si volem fixar moments d’ús autònom de la tecnologia, o fins i tot si cal apagar el wifi de casa a la nit o si el mòbil durant la nit l’hem de tenir allunyat de l’habitació.

Pel que fa als continguts de la xarxa pròpiament dits, la idea seria la mateixa: promoure el debat perseguint l’objectiu de formar-nos com a persones amb criteri. Així, ens podríem plantejar preguntes que afecten tota la família, com les següents. ¿Com són els rols femenins i els masculins que apareixen a la majoria de vídeos? Quin és l’estil de vida dels tiktokers? ¿Busquen la sostenibilitat del planeta? Quins cossos veiem i com es vesteixen? Què diuen sobre temes com la guerra o la pau? ¿Detectem bretxes econòmiques entre ells i elles? “És important fer-nos aquestes preguntes amb exemples que puguem analitzar i sempre buscant casos positius i negatius”, diu la catedràtica.

I un últim punt del qual es parla poc i que, segons Mercè Gisbert, és del tot pertinent abordar: la identitat digital que tots tenim a la xarxa. Com som nosaltres a la xarxa i com ens presentem? Qui ens veu? ¿Hem de netejar els nostres perfils de tant en tant? "De nou, la idea és, en comptes de satanitzar la tecnologia, incorporar-la naturalment a la vida de la família", tanca l'experta.

Si us animeu a treure el nas a TikTok però no sabeu per on començar, a continuació us deixem un tastet d’alguns tiktokers que triomfen ara mateix entre els adolescents i en fem una lectura crítica. No es tracta d'un llistat de recomanacions, sinó d'una guia amb alguns perfils molts seguits –n'hi ha més bons i de més perillosos– i que, per tant, no podem obviar.

Cargando
No hay anuncios
@teresalopezcerdan

“Us vinc a explicar una coseta:les dones tenen tetes. Ah! Us sorprèn? [...] ¿No ho vau fer a 4t de primària?” Així comença un dels vídeos de la tiktoker Teresa López Cerdán, on la valenciana fa un al·legat a favor de la llibertat de les dones de fer el que vulguin amb el seu cos i en contra d’aquells “neandertals” que les jutgen en funció de la seva talla de pit. Aquest és només un exemple del que publica @teresalopezcerdan a TikTok, però serveix per fer-se una idea del que envia diàriament als seus gairebé 750.000 seguidors (o potser hauríem de dir seguidores). El seu compte està ple de continguts que traspuen un discurs feminista potentíssim contra la grossofòbia i per la diversitat de cossos. A més, hi ha constants missatges sobre la importància de la salut mental i tot plegat amb grans dosis d’humor i quotidianitat. En definitiva, el compte de López Cerdán és un gran manual per ser adolescent (i no defallir en l’intent) el 2022. Per sort, cada cop són més els que –com ella– difonen missatges sans centrats en l’amor propi. Només un però: fa poc va fer un unboxing (una mena de publicitat)de Shein, el nou gegant xinès de la moda fast fashion, qüestionat per les seves pràctiques laborals i l’impacte ambiental del seu cicle de fabricació de roba.

@_riverss_

Coreografies amb una melena sempre superestupenda i un cos que encaixa al 100% amb els cànons, vídeos parlant de maquillatge i moda i discursos clars mirant a càmera quan l’ocasió s’ho mereix (ja sigui per defensar la lluita feminista, per denunciar l’assetjament que rep i com això afecta la salut mental –“Sou molt cruels”–, o per respondre a la polèmica que es va generar quan va dir que els influencers no tenen “vacances”). És Marina Rivera, una de les tiktokers més famoses del panorama espanyol. @riverss_ ja supera els 6 milions de seguidors (als quals ofereix múltiples vídeos al dia) i alhora cursa un doble grau de dret i economia a la universitat. De fet, entre vídeos de skincare routine i de viatges que fa pel món, al seu perfil també se la veu estudiant o preparant-se per al primer dia de curs a la seva habitació. Però si aquesta madrilenya és coneguda per alguna cosa és perquè, més enllà dels vídeos graciosos, està implicada en la visibilització del col·lectiu LGTBIAQ+, parla obertament de la seva bisexualitat i, a més, va estar sortint amb un noi trans, Daniel Marrero, un altre famós tiktoker

@naimdarrechi

Amb tota probabilitat, els adolescents que tens a casa saben qui és Naim Darrechi (i difícilment per alguna cosa positiva). El mallorquí és dels tiktokers amb més seguidors de l’Estat i és qui l’any passat va explicar que ejacula a dins de les seves parelles sense avisar i, quan alguna d’elles li recrimina el que ha fet, ell les enganya dient que és estèril: “Tu tranquil·la, que jo m’he operat”. El govern balear i l’Institut Balear de la Dona van presentar una querella contra el noi. Però la demanda no va anar més enllà: la jutge va arxivar-la adduint que el tiktoker, que llavors tenia 27 milions de seguidors, no pretenia agredir sinó fanfarronejar amb les seves declaracions. El seu compte de TikTok va en la mateixa línia. És un aparador de vídeos amb un alt contingut masclista: es vanta de guardar-se imatges íntimes que les seves parelles li van passar perquè ell veiés només una vegada i puja vídeos amb dones anònimes on a elles no se’ls veu la cara (sí les ungles llargues, la cintura o el cul). Pel que fa a la nova llei trans, va instar els homes que el segueixen a canviar legalment de gènere per obtenir més drets.

@marionacasas4
Cargando
No hay anuncios

La vida de la tiktoker catalana Mariona Casas és un bon exemple de com funciona l’univers de TikTok i com ha impactat en la vida de molts joves anònims. Ella va començar a penjar vídeos per matar l’avorriment i cada vegada tenia més èxit, fins al punt que es va fer coneguda mentre feia la carrera d’infermeria i llavors li van començar a sortir feines en el món publicitari. Després de treballar un temps com a infermera, ara es dedica al món que per a ella inicialment era un hobbie i vol formar-se en interpretació. Amb molts matisos, el seu recorregut a TikTok serveix per entendre el que han viscut tants tiktokers que segueixen els adolescents avui en dia (cadascú, òbviament, amb la seva personalitat). En aquest cas, la recepta de l’èxit de Mariona Casas es basa en vídeos d’humor quotidià: sobre els tipus d’amigues, sobre l’arribada de la regla, sobre com dir “ho sento”, sobre anar d’Erasmus, sobre l’inici de curs... En una de les seves sèries de vídeos, tria un fet aleatori (com una discussió amb la parella o que la seva mare li digui que ha trobat una cosa a la seva habitació) per activar tots els seus jos i fer-los conversar: el jo de l’ansietat, el de la lògica o el que pensa amb el cor. 

@afropoderossa

A TikTok és habitual entrar-hi amb un àlies i per això fa temps que la Perla és coneguda com a Afropoderossa. El seu compte es dedica a combatre el racisme a les xarxes amb humor i informació, com la que comparteix sobre el passat com a colònia espanyola de Guinea Equatorial, on va viure fins als 12 anys, quan va emigrar a Espanya. De fet, sovint els vídeos d’Afropoderossa són respostes a comentaris d’altres tiktokers que deixen entreveure el seu privilegi blanc, com és el cas de la influencer Carolina Moura i les seves crítiques sobre la tria d’una actriu negra per a la nova pel·lícula de La sireneta de Disney. Aquesta creadora de contingut aprofita un altaveu de gairebé 400.000 seguidors (li van eliminar un compte i n’ha hagut d’obrir un altre) per denunciar el blackface (pintar-se la cara de negre per simular ser una persona racialitzada) o la romantització de la pobresa a l’Àfrica.

@marinayers

Té gairebé cinc milions de seguidors i és la tiktoker per excel·lència de la controvèrsia i les fake news. Marina Yers (el seu nom real és Maryna Pukhyr Danchyshak) va néixer a la ciutat ucraïnesa de Turka el 1999, però va emigrar a un poble de Màlaga de petita amb la seva mare. La majoria dels seus vídeos parlen sobre el seu dia a dia, la música que produeix o sobre consells de moda i maquillatge. Però la viralitat de Marina Yers ha augmentat sobretot a base de fer afirmacions totalment falses com que l’aigua deshidrata (va acabar rectificant quan li van trobar un problema als ronyons i el metge li va recomanar beure’n dos litres al dia) o que la numerologia és una ciència. Un dels casos més greus va ser quan va assegurar que li encanta vomitar perquè sent que es neteja per dins, unes declaracions molt perilloses i que promouen els trastorns alimentaris. Yers, de fet, també ha patit problemes de salut mental: l’any passat va explicar que havia tingut brots psicòtics. La tiktoker també s’ha destapat com a negacionista del covid-19 i ha renegat de l’ús de la mascareta durant la pandèmia. 

@nadineromero3

Si no fos per TikTok, la divertidíssima Nadine Romero, que treballa com a monitora de menjador en una escola als migdies i de professora de ball a les tardes, no tindria una secció al programa Loft d’iCat cada dos dimarts, on comenta alguns dels vídeos que ella mateixa consumeix a la xarxa social. A banda d’ensenyar les coreografies que crea, també és una habitual dels story times (explicar una anècdota o una història curiosa als seguidors) i dels hauls (ensenyar les comandes de roba que ha comprat per internet, una pràctica criticada perquè fa gala de l’hiperconsumisme). En el seu cas, aquí torna a aparèixer sovint el nou monstre del fast fashion: la marca de moda baratíssima Shein. Tot i així, Romero –que principalment utilitza el català com a llengua vehicular del seu contingut– també fa explícit molt sovint el seu discurs antigrassofòbia i reivindica que els balls de TikTok no només són cosa de cossos normatius. En ella han trobat una referent moltíssimes joves que encara ho passen malament en el seu dia a dia per la pressió que exerceixen els cànons estètics que imposa el sistema: per exemple, quan s’han de posar el biquini o el banyador per anar a la platja.

Cargando
No hay anuncios
@marcelparis.2

Per triomfar a TikTok no cal parlar, i aquest és el cas de Marcel Paris (i molts d’altres). El compte d’aquest adolescent català, que ja té més de 626.000 seguidors, va de coreografies senzilles en xandall i morrets, de filtres (el de pigues sembla que és un dels seus preferits) i d’unes quantes frases profundes. Quan no balla (un dia podem analitzar la diferència entre les coreografies d’elles i les d’ells), els missatges que transmet tiren sobretot d’autosuperació (“Centra’t en tu i en les teves metes”) i de l’amor (“Es tracta d’enamorar-la dia a dia, no d’enamorar-la i ja està”), tot i que en alguns casos el concepte d’amor que reprodueix és clarament tòxic. Un dels exemples més evidents és el d’un vídeo que va penjar fent un test que detecta si tens actituds pròpies d’un nivell de gelosia tòxic. Pel que fa als comentaris que rep, la majoria són lloances directes i exacerbades al seu físic, tot i que és cert que també n’hi ha que li fan preguntes sobre el que va publicant, com quan un dia es va tocar l’entrecuix abans de començar el ball. “Què toques?”, li van preguntar. “Què mires?”, va respondre ell. Per cert, Marcel Paris també és molt del Barça, “a les bones i a les males”, deia aquests dies. 

@fisicamr

Alba Moreno porta unes ungles infinites, unes pestanyes postisses i unes arracades d’anella que podríem veure en qualsevol look de la icònica Bad Gyal. El seu domini a les xarxes, però, no són les cançons, sinó la física. Mentre encara estudia el grau en aquesta matèria, dedica el seu temps lliure a respondre a través de vídeos de TikTok a preguntes com “quines parts té un forat negre?” o “com funcionen les marees?”. El cert és que, més enllà de vídeos de balls, cuina o decoració d’interiors, aquesta xarxa social també genera contingut a l’entorn de dubtes quotidians que tenim tots però que només la fascinació adolescent s’atreveix a formular. Un dels últims vídeos de Moreno, per exemple, aborda el rerefons físic que hi ha darrere d’una pràctica molt estesa entre adolescents:bronzejar-se. La divulgació científica de @fisicamr arriba avui a prop de 120.000 seguidors, que sovint la feliciten per haver-los fet entendre conceptes que no arriben a assimilar a l’aula. Per cert, les ungles de diva també li serveixen per explicar amb un petit imant com funcionen les lleis de la gravetat i l’electromagnètica.

@patriciafedz

“Si una altra persona m’expliqués això m’avorriria, però a tu t’escoltaria cada dia”. A TikTok també es pot assistir a petites classes magistrals sobre literatura i art, en què els professors no pugen a una tarima sinó que porten brillantons als ulls. Els vídeos de Patricia Fernández a TikTok parlen de personalitats com l’escriptora Emilia Pardo Bazán, la pintora Frida Kahlo o la poeta Safo de Lesbos, que a les seves explicacions es converteix en “una motomami de l’Antiga Grècia”. Aquesta creadora de contingut ha aconseguit generar interès sobre la vida de Pablo Neruda (amb perspectiva de gènere inclosa sobre la seva relació amb les dones) mentre fa servir comparacions amb el raper argentí Duki i utilitzar els salsejos amorosos de Virginia Woolf per introduir les seves obres als seus més de 100.000 seguidors a la xarxa social.

@long_lixue
Cargando
No hay anuncios

Nascut el 2000 a Girona, Long Li Xue va començar amb els vídeos a YouTube i ara té gairebé 150.000 seguidors a TikTok i prop de 32.000 a Instagram. En aquests espais parla dels seus viatges, de la seva col·lecció de vambes i dels seus restaurants preferits (la seva família en regenta un) i defensa l’ús del català a internet. Més enllà d’aparèixer a les pantalles dels mòbils de molts adolescents catalans, també ha col·laborat amb el programa Adolescents iCat i presentant el directe a Twitch del concurs de talents de TV3 Eufòria. El seu cas és paradigmàtic de les veus joves que han fet el salt de les xarxes socials als programes de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per atreure el públic jove de parla catalana. Després que diverses noies fessin públic que les havia incomodat amb missatges i indirectes (algunes d’elles menors), va publicar un comunicat demanant disculpes: “Per si les meves actituds passades han molestat o ofès algú”, deia. En aquest mea culpa tebi, remarcava que “tots som persones” i “hem comès errors” i assegurava que la seva salut mental havia quedat molt perjudicada per aquestes acusacions. Des de fa alguns mesos, Li Xue ha rebaixat la seva presència en algunes de les xarxes que abans feia servir diàriament, com TikTok.

Si vols veure què publiquen els tiktokers que hem triat... (després ja és qüestió d'anar saltant d'un perfil a un altre):

@_riverss_

@teresalopezcerdan

@naimdarrechi 

@fisicamr

@afropoderossa

Cargando
No hay anuncios

@marionacasas4

@nadineromero3

@marinayers

@marcelparis.2

@patriciafedz