Toyota bZ4X, arguments de líder
El primer SUV elèctric de Toyota arriba en el moment que la marca creu que el mercat ja està madur per introduir-hi models de zero emissions
Després de liderar durant molts anys el segment dels cotxes híbrids i apostar-hi quan ningú més ho feia, i d’estar a la punta de llança en la investigació i desenvolupament de cotxes que funcionen amb pila de combustible d’hidrogen, Toyota ha presentat també el seu primer cotxe elèctric, un SUV de tracció integral anomenat bZ4X que promet ser un dels nous referents del mercat.
Aquest model, que està en la recta final del seu desenvolupament i no seria estrany que acabés canviant el seu nom actual per un altre de més senzill de recordar i pronunciar, és un SUV de 4,69 metres de llarg i una gran batalla o distància entre eixos de 2,85 metres que li permet oferir molt d’espai a l'interior. De fet, el flamant bZ4X és més gran que un Rav4 actual, i ofereix uns interiors molt amplis i diàfans, a banda d’un maleter amb una bona capacitat de càrrega que arriba als 452 litres.
Pel que fa a la mecànica, el flamant primer elèctric de Toyota aprofita la plataforma modular eTNGA, que servirà de base per a la resta de models elèctrics de la marca i que ha estat posada a punt de la mà de Subaru (autèntics especialistes de la tracció integral). Presenta un esquema de dos motors elèctrics de 80 kW, un sobre cada eix, per oferir una potència total combinada de 160 kW o 218 CV i tracció integral o 4x4. A més, Toyota també oferirà una versió d’accés amb sistema de tracció davantera i un sol motor a l’eix del davant amb 150 kW de potència, l’equivalent a 204 CV tradicionals.
Les bateries del SUV elèctric japonès, per la seva banda, arriben als 71,4 kWh de capacitat, cosa que permet que les autonomies de la versió de tracció total superin els 400 quilòmetres i les de tracció davantera, més lleugeres i una mica menys potents, arribin als 450 quilòmetres d’autonomia. A més, el bZ4X també disposa d’un sistema de recuperació d’energia a les frenades, que permet reaprofitar l’energia cinètica del cotxe i augmentar al màxim l’autonomia del vehicle, sobretot en entorns de conducció urbana. A tot això cal sumar-hi que el vehicle de Toyota també incorpora un sostre amb panells solars opcional, que permet aprofitar l’energia solar quan el cotxe està aturat o estacionat, i que esdevé especialment pràctic en latituds com la nostra.
Ara bé, a Toyota han volgut que aquest SUV elèctric sigui un autèntic totcamí, especialment pel que fa a les versions de tracció integral. I és que el bZ4X disposa d’un mode de conducció específic per circular fora de l’asfalt anomenat X-Mode que, segons afirma Toyota, pot fer que el cotxe superi proves complicades com ara sortir-se'n en un camí ple de fang o neu, superar rius i tolls d’aigua de fins a 58 centímetres de profunditat o mantenir el vehicle en una velocitat constant en baixades pronunciades amb poca adherència gràcies al sistema de control de descens. En aquest sentit, cal destacar un cop més que la col·laboració amb Subaru (el bZ4X és germà bessó del Solterra) és un interessant segell de qualitat que permet confiar en les aptituds del vehicle fora de pista.
El primer SUV elèctric de Toyota arribarà al nostre mercat aquest 2022, a un preu encara per confirmar però que hauria de situar-se al voltant dels 34.000 euros per a les versions d’accés. Després de liderar durant anys el segment dels híbrids, la primera incursió de Toyota en el segment dels cotxes elèctrics arriba quan la direcció de la companyia creu que el mercat ja està prou madur per convertir en rendibles les inversions fetes. Només el temps dirà, un cop més, si aquesta estratègia més conservadora que la de les principals marques europees és la més encertada.