Des de l’organització de les primeres colònies, l’any 1893, fins ara, les propostes d’activitats que ofereixen les associacions i entitats de lleure han variat molt, alhora que s’han especialitzat. Si abans en trobàvem de vinculades amb la natura i els idiomes, des de fa uns anys han proliferat les temàtiques més variades. Així, no és estrany que, com reconeix la Fundació Pere Tarrés, unes de les que tenen més adeptes darrerament siguin les colònies dedicades a la cuina. Però també n’hi ha de vinculades als esports d’aventura, les arts, la màgia, els mons sorgits de ficcions literàries, l’hípica, la tecnologia i el periodisme, com les que organitzen el diari ARA i Fundesplai. El campus d’introducció al periodisme de l’ARA se celebrarà de l’1 al 6 de juliol i el de periodisme social del 8 al 13 de juliol a l’alberg Centre Esplai del Prat de Llobregat. Tots dos són per a joves d’11 a 16 anys que tindran l’opció de crear un diari digital o conduir un programa de ràdio.
Qui tria les colònies i els casals d'estiu?
Es recomana que sigui una decisió consensuada i que les famílies tinguin en compte també els interessos i les preferències dels infants així com la seva edat
BarcelonaCada cop queda menys per a l’estiu i per a les vacances escolars, temps de lleure i també de casals i de colònies. L’oferta cada vegada és més àmplia i destinada a perfils ben variats d’infants i joves que volen passar una part del període estival gaudint d’activitats i aprenent a través de l’experiència. El ventall de propostes que cada any ofereixen entitats i associacions de lleure fa que les famílies hagin de tenir en compte determinats criteris a l’hora de fer la tria. Però ¿aquesta decisió ha de recaure exclusivament en les famílies? Segurament, els principals interessats també hi tenen molt a dir.
“A l’hora d’escollir, les famílies han de tenir en compte tant l’edat dels nens com la seva capacitat per afrontar noves experiències i responsabilitats”, exposa Oskar Pujol, gerent de Mou T Serveis i Lleure SL. Per això, és important considerar els interessos i les preferències de l’infant a l’hora de triar, també entre colònies i casals, ja que alguns poden preferir l’aventura i la convivència de les colònies, mentre que altres poden estar més còmodes en un entorn més familiar, com el d’un casal. Pujol explica que, en aquest sentit, s’ha de tenir en compte l’edat i la maduresa del menor, ja que les colònies poden ser una experiència més intensa i autònoma, mentre que els casals poden oferir una transició més gradual cap a l’autonomia. Alhora, Pujol argumenta que permetre als infants participar en la presa de decisions sobre les seves activitats d'estiu pot ser molt beneficiós. “Serà important proporcionar-los informació, orientació i suport durant aquest procés, però també s’han de tenir en compte altres factors, com ara la logística familiar o el cost de l'activitat, que poden no ser compatibles amb les necessitats pràctiques o les prioritats dels adults. Caldrà trobar un equilibri”.
Per la seva banda, Susagna Escardíbul, pedagoga de l’àrea d’innovació i continguts de Fundesplai, recorda que, en temes educatius, els infants tenen poc marge de decisió, així que les activitats d’estiu són una bona oportunitat perquè puguin exercir la capacitat de dir-hi la seva. “És bo implicar-los des del principi en la cerca i l’elecció de les activitats d’estiu. No només perquè serà un estímul, sinó també perquè participar en aquest procés els compromet i els corresponsabilitza amb la decisió presa”.
Preparar l'infant
Des de la Fundació Pere Tarrés també apunten que els criteris per fer aquesta tria han de ser compartits entre les famílies, especialment per qüestions organitzatives, pressupostàries i d’intenció, però també cal escoltar i atendre els gustos i els interessos de l’infant, així com tenir en compte altres elements que puguin complementar la seva educació durant aquest període. “No m'agradaria que una família inscrivís el seu fill a les colònies d'anglès com una mena de càstig perquè l’assignatura d'anglès de l'escola ha anat malament. Sobretot l'infant hi ha d'anar a gaudir”, recalca Albert Riu, director del Servei Colònies de Vacances de la Fundació Pere Tarrés.
Així, en el cas d’un infant molt introvertit i que potser ha passat un mal any, caldrà que les famílies s’esforcin a triar unes colònies on també vagin els seus amics o altres nens que coneix i amb qui se sent a gust. En canvi, si es tracta d’un infant o d’un adolescent que té ganes de conèixer nous ambients i fer noves amistats, se li haurà de permetre que pugui explorar altres activitats en què no participi el seu cercle més proper. Amb tot, Riu advoca perquè les famílies preparin l’infant i comparteixin amb ell què farà durant l’estada de colònies, per despertar-li la curiositat i l’interès. “Cal donar-li una empenta en positiu, ja que potser la desconeixença o una experiència prèvia no del tot reeixida poden fer que es mostri reticent a participar en aquestes activitats”. Sigui com sigui, Maisse Negre, adjunta a la direcció d’Alba Serveis Educatius, considera que perquè pares i fills es posin d’acord en aquesta tria d’activitats és molt important desenvolupar una escolta activa cap als infants. “Sovint, al darrere de què demanen hi ha una necessitat que hem d’estar atents a esbrinar”.
Trobar l'equilibri
“Totes les activitats d’estiu fomenten els valors, la sociabilitat, la curiositat, les emocions. Així que qualsevol proposta que triïn segur que serà adequada”, afegeix Isabel Ros, presidenta de Punt Sud, entitat de lleure infantil i juvenil que organitza des de fa més de vint anys colònies i casals a la Terra Alta, la Ribera d’Ebre i el Priorat. Ros, però, considera que el principal criteri per triar aquestes activitats és que les famílies confiïn en l’entitat i en les persones que es faran càrrec dels seus fills.
Hi coincideix Meritxell Esquirol, directora de Xino-Xano Associació de Lleure, que considera fonamental que les famílies s’identifiquin plenament amb l’entitat organitzadora, amb el seu pla docent, amb els valors que defensa i amb la metodologia que treballa. “En el nostre cas, fem que la programació de les activitats que treballem al llarg de l’any i les de la campanya d’estiu sempre girin al voltant d’un eix educatiu que serveixi per plantejar reptes a descobrir”. Així, l’associació programa activitats perquè, a més de procurar diversió, serveixin per desfogar-se dels ritmes i obligacions que tant infants com joves han de complir al llarg de l’any, i els permetin desenvolupar i combinar diferents habilitats i competències.
L’educació és la base de les activitats de lleure. “La diferència entre els infants que en fan i els que no en fan és, fonamentalment, aquesta. Els que no en fan es perden una oportunitat educativa. Aleshores, que les entitats tinguem present aquesta dimensió és un element de qualitat”, afegeix Albert Riu, de la Fundació Pere Tarrés. I, com diu Maisse Negre, d’Alba Serveis Educatius, a més de saber què faran, també és molt important saber com ho faran. “Amb això ens referim a la interacció entre persones: la manera com es relacionen amb els altres infants i amb els monitors, com solucionen els desacords, les accions que fan, l’ajuda que donen als altres i la que ofereixen, l’empatia, l’amabilitat, la col·laboració, etc.”
“Caldria trobar l’equilibri entre el que és recomanable, a nivell pedagògic i psicològic, per a cada etapa evolutiva, i el que va d’acord amb els interessos de cada infant”, explica Susagna Escardíbul, de Fundesplai. Així, subratlla que l’activitat triada haurà d’estar fonamentada en un projecte educatiu sòlid i inclusiu que tingui en compte el desenvolupament integral de l’infant, els valors i els aprenentatges. Escardíbul també expressa que les famílies haurien d’optar per projectes que s’ajustin al ritme i als interessos propis de cada edat, i per propostes que deixin espai a la participació activa dels infants, que defugin de l’excessiva planificació i la càrrega excessiva d’activitat. “Marxar de colònies implica autonomia i superació en un món cada cop més ple de pantalles i sedentari, on el confort ocupa un espai preferent. Per això, convé esperonar una mica l’infant a viure la gran experiència socioeducativa que són les colònies”.