Combustibles alternatius

Ursula von der Leyen manté l'aposta pel vehicle elèctric, però obre la porta als combustibles sintètics

La Comissió Europea podria introduir una esmena per permetre la venda dels 'e-fuels'

Ara fa uns anys el Parlament Europeu va posar una data a la prohibició definitiva de la venda de vehicles de combustió: l'any 2035. Aquesta decisió tan contundent, celebrada per uns i criticada per uns altres (sobretot per Alemanya, que va intentar d'endarrerir-la) va començar a relaxar-se amb l'aparició del debat sobre els combustibles sintètics o e-fuels, un tipus d'hidrocarbur que es produeix obtenint hidrogen a través d'un procés d'electròlisi amb electricitat renovable i afegint-hi carboni que prèviament s'ha capturat del medi ambient. I com que, teòricament, en aquest procés les emissions de CO2 són neutres (el carboni que s'emet durant la combustió és el mateix que el que prèviament s'ha capturat), els vehicles no registren emissions positives de carboni.

Aquesta qüestió, que havia quedat parcialment tancada ara fa aproximadament un any, s'ha tornat a obrir després que Ursula von der Leyen hagi estat reelegida presidenta de la Comissió Europea per una majoria fins i tot més àmplia de la que va obtenir ara fa cinc anys. Segons informa Automotive News Europe, Von der Leyen assegura que manté invariable el seu objectiu de vendre únicament vehicles elèctrics a Europa a partir de l'any 2035, però obrint la porta als combustibles sintètics per allargar la vida del motor de combustió.

Cargando
No hay anuncios

El paper dels combustibles sintètics

Per aconseguir ser reelegida, Von der Leyen ha posat d'acord formacions tan diferents entre si com poden ser el Partit Popular Europeu, els socialistes (S&D), els liberals de Renew Europe i els ecologistes del grup Els Verds. I precisament per aquest motiu ha indicat, entre moltes altres qüestions, que malgrat la prohibició de venda de cotxes de combustió a partir de l'any 2035 es mantingui, els combustibles sintètics tindran "un paper a exercir" en el futur de la mobilitat al Vell Continent.

Cargando
No hay anuncios

Més concretament, Von der Leyen ha anunciat que la intenció de la Comissió Europea és "crear predictibilitat per a inversors, fabricants i per descomptat per als clients, i per aconseguir-ho caldrà un enfocament de neutralitat tecnològica en què els combustibles creats a través d'energia elèctrica hauran d'exercir un paper".

I com es podria fer compatible la venda de vehicles de combustió amb aquesta mesura? Segons la dirigent europea, arribat el cas es podria aplicar “una esmena específica al reglament dins la revisió prevista”. Dit d'una altra manera, si s'acaba modificant el reglament per aquesta qüestió, els fabricants d'automòbils haurien de vendre únicament cotxes elèctrics a partir d'aquell moment excepte en el cas que desenvolupin motors de combustió que només puguin fer servir combustibles sintètics.

Cargando
No hay anuncios

Amb tot, encara queden moltes incògnites per resoldre. Des de com podran distingir els vehicles si estan fent servir combustible sintètic o normal fins a quin serà el preu d'aquests carburants. I aquest darrer punt és fonamental per comprovar si la mesura quedarà restringida tan sols a vehicles esportius o de luxe d'elevat preu o si es converteix en una solució per a la població general. El temps ho dirà.