Cotxes elèctrics

Volkswagen fabricarà un cotxe elèctric a Martorell que vol vendre per menys de 25.000 euros

Amb una autonomia de 450 km, el preu d'un Polo i l'espai d'un Golf, aquest hauria de ser el veritable "cotxe del poble"

Volkswagen ID. 2all
4 min

Si ens parem a traduir la paraula "Volkswagen" ens adonarem que vol dir literalment "cotxe del poble". Tot plegat té una explicació: l'Alemanya dels anys 30 (sí, la de Hitler) va encarregar a l'enginyer Ferdinand Porsche fabricar un vehicle econòmic que permetés motoritzar les classes obreres. El nom d'aquesta creació havia de ser KdF-Wagen, però tothom el va anomenar Volkswagen per la seva condició de cotxe econòmic que permetia accedir a un automòbil a gairebé tothom. Vaja, una cosa similar al que va passar aquí amb el Seat 600.

Sota aquesta premissa, la posterior Volkswagen ha tractat d'oferir històricament vehicles assequibles per a bona part de la població, tot i que en nombroses ocasions s'hagi allunyat del que la majoria de gent es pot permetre. El darrer exemple el trobem en la seva gamma elèctrica ID. Només cal fer una ullada als preus per entendre-ho: el Volkswagen ID.3 (model d'accés a la gamma) té un preu de 42.600 euros, l'ID.4 arrenca en 51.375, l'ID.5 ho fa en 53.760 i finalment l'ID. Buzz és el més car de tots els elèctrics de la marca alemanya, amb una tarifa inicial de 63.560 euros.

¿Serà l'ID. 2all el primer "cotxe del poble" elèctric?

Com es pot veure, cap d'aquests models té un preu que l'acosti a la definició real de cotxe del poble. I precisament per aquest motiu Volkswagen ha presentat el prototip ID. 2all, un cotxe de tall urbà (equiparable al Polo) que compartirà plataforma i motors amb el Cupra Urban Rebel, es fabricarà a Martorell i promet tenir un preu inferior als 25.000 euros. Ja d'entrada el nom és tot un encert si aquest és l'objectiu ("2all" es pot identificar com a "to all", en anglès "per a tothom"), però ara el que cal preguntar-se és... ¿aconseguirà realment ser un vehicle elèctric assequible com promet?

Un cotxe que repensa l'estètica ID

Fins ara el llenguatge estètic dels models ID de Volkswagen ha apostat per unes formes arrodonides que tracten de maximitzar l'eficiència, però sembla que la marca alemanya ha optat per canviar d'estratègia i assimilar el disseny dels seus vehicles elèctrics al de la resta de models de combustió. Així, el nou ID. 2all aposta per una carrosseria tradicional amb línies rectes que es mostra continuista amb l'estètica de la gamma actual, fins al punt que estic convençut que si em diuen que el que estic veient és la nova generació del Polo m'ho creuria sense dubtar-ho.

A nivell estètic arrisca poc però resulta funcional.

Dit d'una altra manera, a la part frontal d'aquest utilitari elèctric destaca la il·luminació led connectada entre si (com ja hem vist al Golf), el mateix que passa a la part posterior amb uns pilots minimalistes però amb disseny 100% Volkswagen. I, de fet, aquesta estètica fàcilment reconeixible també es trasllada a l'interior, on veiem una gran pantalla central de 12,9 polzades, un monitor de 10,9 que fa de quadre d'instruments, un Head-Up Display i el que personalment trobo més destacable: la tornada dels controls físics per manipular elements com la climatització i el sistema multimèdia.

L'espai d'un Golf amb el preu d'un Polo

Les dades del Volkswagen ID. 2all són, sobre el paper, molt prometedores. La marca de Wolfsburg assegura que el seu nou model, que té una longitud de 4,05 metres, una amplada d'1,81 i una altura d'1,53, disposa d'una arquitectura interna que li permet oferir el mateix espai que un Golf i un enorme maleter de 490 litres. Tot plegat serà possible gràcies a l'ús de la nova plataforma MEB Entry del Grup VAG, la mateixa que farà servir el Cupra Urban Revel (que ja sabem que finalment es dirà Raval).

L'interior recupera alguns comandaments físics.

Malgrat que no sapiguem encara quina serà la capacitat de la bateria de l'ID. 2all, Volkswagen ha anunciat que l'autonomia que oferirà segons el cicle d'homologació WLTP serà de 450 quilòmetres. Tot plegat amb una recàrrega ràpida que li permetrà passar del 10% al 80% de bateria en 20 minuts i amb un motor de 226 CV que el convertirà en un utilitari realment ràpid: de 0 a 100 km/h en menys de 7 segons.

Tot plegat es podrà vendre per menys de 25.000 euros?

Arribats a aquest punt la pregunta és simple: ¿el Volkswagen ID. 2all podrà tenir un preu inferior als 25.000 euros? Ara mateix la lògica indica que no, especialment si tenim en compte que l'ID.3 més econòmic costa gairebé el doble. Però Volkswagen assegura que tot plegat dependrà de com evolucionin els costos de les bateries (són el componen més car d'un vehicle elèctric) i de l'economia d'escala, que la marca alemanya sap treballar a la perfecció i que té previst replicar en tots els utilitaris de zero emissions de les diverses marques del grup.

La idea és que el preu final sigui inferior als 25.000 euros.

Sigui com sigui, si Volkswagen vol mantenir la seva condició real de "cotxe del poble" haurà d'aconseguir rebaixar els costos de les bateries i de la producció tant com sigui possible per arribar a aquest preu de 25.000 euros. Un preu que, malgrat que no acabi de ser assequible per a tothom, sens dubte serviria per democratitzar de mica en mica la mobilitat elèctrica. I tal com estan les coses, ja poden posar-se les piles... perquè fabricants xinesos com MG ja estan presents al nostre mercat amb productes com l'MG4, un cotxe elèctric amb un preu d'uns 20.000 euros.

stats