Vuit idees pràctiques (amb manualitats incloses) per començar el curs amb calma
El 9 de setembre els estudiants de primària tornaran a les aules
S'acosta la tornada a l'escola. Els infants s’acomiaden de les vacances d’estiu després de més de dos mesos de desconnexió i poques rutines, i això fa que moltes famílies ens preguntem com podem ajudar els nostres fills a afrontar l'inici d'un nou curs de manera positiva. Vet aquí vuit idees que ens permetran transitar de les vacances a la rutina escolar amb serenitat.
- Mostrar-nos confiats i tranquils
Siguem conscients del nostre llenguatge i estat d’ànim, perquè el transmetem a les criatures. Mostrem-nos confiats, serens i il·lusionats davant d’aquesta nova etapa que comença. La nostra calma és la seva calma.
- Connectem i validem les seves emocions
Preguntem-los com se senten, què en pensen de la tornada a l’escola. Validem les seves emocions, tant si volen tornar com si no, oferint-los comprensió i afecte. Fem-los saber que és normal que ens trobin a faltar, tinguin nervis o plorin. Han de saber que els donem suport i que ens tindran al seu costat quan ens necessitin. “Entenc que et costi separar-te de nosaltres, ho hem passat molt bé, oi? A l’escola t’espera el teu professor o professora i els teus amics, amb qui segur també t'ho passaràs bé. I després de berenar et vindré a buscar i anirem junts cap a casa”.
- Anticipem
A quina classe anirà, qui el portarà a l’escola, si es quedarà a dinar, quan el vindreu a buscar… saber-ho li donarà seguretat. Per als que s'incorporen per primera vegada a l’escola pot ser una bona idea passar-hi pel davant els dies previs. Anticipar-se i parlar amb els infants del lloc on aniran i què faran els ajuda a sentir-se segurs. Els contes també són una eina meravellosa que els permet identificar-se amb els personatges i descobrir nous escenaris.
- Recuperem els horaris i rutines
És recomanable que uns dies abans de l’inici de curs comencem a recuperar de manera progressiva tant els horaris de son com les rutines. Podem crear una taula de rutines amb imatges. Això els ajudarà a visualitzar què toca fer en aquell moment, sense que ho hàgim d’estar recordant contínuament.
- Preparem junts el material
Una de les coses que els fa més il·lusió és preparar el material escolar. Hi haurà elements que podrem aprofitar del curs passat i d’altres que haurem d’anar a comprar. En qualsevol cas, és important que ells participin en tot el procés i s’encarreguin de preparar-ho i anar assenyalant a la llista de material aquells que ja tenim a punt. D’aquesta manera no només els involucrem en els preparatius, sinó que a més fomentem la seva autonomia i responsabilitat.
- Compte enrere
De petits els nens i nenes no tenen assimilada la noció temporal. Si els diem que falten set dies per començar l’escola, no ho entendran, perquè és un concepte abstracte. Una proposta senzilla i visual és crear una cadena simulant un compte enrere (tal com es veu a la fotografia). Per exemple, la setmana abans preparem una cadena formada per set papers, tants com dies falten per començar l’escola. Cada matí retirarem un paper. Com que és un material tangible, seran més conscients del pas del temps.
- Comencem amb bon peu
I per fi arriba el gran dia! Despertem-los amb temps suficient per esmorzar plegats i anar amb calma cap a l’escola, sense presses. Una bona opció és deixar la roba i la motxilla preparades el dia abans. A l'arribar a l’escola és important que ens acomiadem de l’infant i li recordem que l'anirem a buscar més tard. No aprofitem un moment de distracció per marxar sense que ens vegin, perquè se sentirien desubicats i enganyats. Aprofitem el retrobament de la tarda per gaudir d’un temps especial.
- Paciència, empatia i amor
L’últim punt, però no per això menys important: paciència, empatia i amor. Els canvis de rutines acostumen a anar acompanyats de nervis i canvis d’humor. Hi haurà nens que s’adaptaran abans, d'altres necessitaran més temps. Paciència, empatia i amor incondicional seran ingredients clau per acompanyar-los en aquest procés de manera positiva i respectuosa.