La xarxa social més lucrativa no és de Silicon Valley: és d'Alacant
La plataforma Mamby ha arribat a pagar aquest any fins a 130 euros per una publicació
BarcelonaSi ets aficionat a la jardineria, escrius poesia, fas tutorials qualssevol o crees el contingut que sigui, inclús per a adults, pots guanyar diners si el publiques a Mamby, la xarxa social d'Alacant que aquest any ha arribat a remunerar fins a 130 euros per una publicació. Aquesta és la proposta de valor d'aquesta empresa emergent valenciana, que aquest abril ha complert un any.
"Ens diferencia la qualitat del contingut, no creiem en el fet que algú ha de monetitzar pel fet de ser famós, sinó pel valor d'allò que publiqui. Tothom parteix del mateix punt", explica en declaracions a l'ARA el seu director general, Alberto Contessotto. Usuari de Reddit, el fundador d'aquesta empresa emergent valenciana, Tomasz Strzelecki, considerava que hi havia espai de mercat per a una plataforma que fugís de la polarització i la viralització sense un cribatge previ. El projecte va començar a caminar l'any 2019, amb una pàgina web senzilla; un any després va començar el desenvolupament i el llançament oficial va arribar el 2022. Avui dia ja són nou treballadors i més de 100.000 usuaris.
"Segons l'interès que generi un contingut, es mostrarà més o menys. Molta gent vol ser influencer, i això significa guanyar seguidors. Si puges contingut que és d'interès i la gent el visita i alhora genera interaccions, el contingut es mostrarà més", explica Contessotto. Un altre element que diferencia aquesta xarxa és que des de les primeres visites permet generar guanys, mentre que l'habitual és que això passi a partir d'un nombre determinat de seguidors.
El tret diferencial de Mamby respecte a les xarxes socials convencionals és que és de pagament: cal pagar una subscripció per penjar continguts, també per entrar-hi i poder interactuar. És per això que el seu director general parla del model de negoci de plataformes com Spotify o Netflix: "Es tracta d'un canvi de paradigma que van aconseguir aquestes plataformes; abans tots ens descarregàvem les pel·lícules d'internet. Al final és pagar als creadors de contingut".
En les xarxes socials de referència, com Instagram, Facebook i Twitter, la remuneració dels creadors de contingut sol venir de patrocinis i publicitat, que és el model tradicional per obtenir ingressos. Un altre model és el de Twitch, que remunera pel contingut publicat a través de les subscripcions de pagament al canal del creador. A la plataforma Patreon, els subscriptors paguen una subscripció al contingut del creador amb pagaments mensuals recurrents.
"La que més s'assemblaria al nostre model és Medium, una plataforma de blogging on els creadors poden guanyar diners a través del programa d'afiliats, és a dir, els usuaris se subscriuen a la plataforma per un preu, i els creadors als quals visiten es reparteixen els seus diners. Nosaltres hem afegit un pagament per visites d'usuaris externs a la plataforma", detalla Contessotto, i explica que això els permet arribar a un públic més ampli.
De fet, aquests diners són part del que factura la plataforma, que també vesteix els seus ingressos dels pagaments que fan els creadors de contingut per promocionar el que publiquen –una funció que també tenen les altres xarxes–, i de les comissions que cobra per cada donació que es fa dins la plataforma. "El mode de subscripció de Mamby consisteix en un sistema de quotes que premia amb grans retribucions el contingut de qualitat a la vegada que allibera de publicitat els visitants. Al mateix temps, la plataforma destaca el contingut original i propi, oferint les mateixes oportunitats a tots, inclús els petits creadors", explica el conseller delegat.
El pròxim pas és introduir un marketplace, que encara no està creat. "Ja tenim l'eina perquè és el mateix mecanisme per efectuar una donació", diu Contessotto, que també avança que s'estan plantejant fer una ronda d'inversió per créixer també en personal, sobretot en programadors. L'objectiu és que Mamby es converteixi en una plataforma d'intermediació en la venda d'obres originals, tant en el format físic com en digital. "En el marketplace l'avantatge és que l'usuari tindria accés directe al creador de contingut pel mateix xat de la plataforma, que també intermediaria en l'operació de compravenda", afegeix.
L'usuari que més diners ha generat aquest 2023 porta poc més de dos mesos a la plataforma i ha monetitzat més de 1.400 euros.
La política de la plataforma s'explica, per una banda, per la seva mà dura amb els continguts que falten al respecte i inciten a l'odi i, per l'altra, per la porta oberta a tota mena d'usuaris: "Els que més tenim són escriptors de relats i novel·les, també poesia. Artistes que creen treballs manuals, pintors i fotògrafs. Molta gent publica sobre salut, tenim creadors que tenen TDAH o autisme, i volen compartir les seves experiències", afegeix. També hi ha usuaris que disseccionen a la seva manera l'actualitat i l'expliquen de manera resumida.
Mamby aglutina contingut sobretot en castellà, però també en anglès i català. Ara estan centrats en el mercat espanyol, però Contessotto admet que estan creixent a Sud-amèrica "sense buscar-ho". En un futur també tocarà parlar del break-even, tot i que encara no hi ha previsions. De moment, l'usuari que més diners ha generat aquest 2023 porta poc més de dos mesos a la plataforma i ha monetitzat més de 1.400 euros.