La xocolata negra està de moda (entre els adults)
Productes estrella com Cacaolat, Nocilla, ColaCao o Suchard ja tenen la seva versió més pura de cacau
Només s'ha de fer una volta per qualsevol supermercat per veure com la xocolata negra reclama cada cop més espai a les prestatgeries i en formats més diversos. A banda de les desenes i desenes de varietats que hi ha de rajoles (amb sucre, sense sucre, amb fruites o amb fruits secs), les grans companyies estan apostant per fer una versió en xocolata negra dels seus productes estrella, que han vist créixer generacions i generacions de nens. D’exemples n’hi ha molts: Nocilla Noir, que va sortir al mercat el desembre passat; Cacaolat Noir; la seva competència ColaCao Noir; Nestlé Dark o Suchard en són només un tast. I tots ho fan jugant amb un disseny i uns colors més adults amb el predomini del marró fosc tan característic del cacau.
Però què ha portat les grans companyies a fer aquesta aposta? “És fruit precisament d’escoltar els desitjos dels consumidors, en aquest cas del públic jove-adult que és a qui es dirigeix aquest producte [Nocilla Noir]”, explica Javier Coromina, director de comunicació d’Idilia Foods, propietari de marques com Nocilla o ColaCao. “És una crema de cacau més intensa i més adaptada al seu perfil i gust”, afegeix el responsable de comunicació. I l’han adaptada en tots els sentits, ja que a banda de més cacau és apta per a celíacs i vegans, i no porta oli de palma. De fet, conscients d’aquesta demanda, Idilia Foods a banda de la versió de la seva tradicional crema també ha fet la de Nocilla Sticks Noir(palets de pa amb crema de cacau negra), entre altres.
¿Però realment és fruit només de la demanda del mercat o les grans marques estan aprofitant la bona publicitat que té la xocolata negra? “El que acaben fent les marques sempre és el mateix: analitzar la situació del mercat pel que fa a tendències, o dit d’una altra manera, buscar el que elles diuen que necessita el mercat, que en realitat la necessitat molts cops l’acaben creant elles”, explica Neus Soler, professora de màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
En aquest cas -afegeix- a ningú se li escapa que el context ha afavorit el boomde la xocolata negra per dues raons: “Per una banda la venen com un producte que ajuda a apaivagar els nivells d’estrès que caracteritza la societat actual, i per una altra com un aliment molt més sa que, per exemple la xocolata amb llet i, per tant, compatible amb l’estil de vida més saludable que s’està imposant des que va esclatar la pandèmia”, argumenta aquesta professora de màrqueting.
El que està clar és que la xocolata negra està considerava popularment com un superaliment. ¿Però realment la bona publicitat que té està justificada? No hi ha una resposta unànime. L’Observatori del Cacau, que és l’organisme científic que analitza la indústria d’aquest producte i que està format per metges, nutricionistes i investigadors, defensa que el cacau natural té una gran capacitat antioxidant, millora la memòria i l’aprenentatge de nens i joves i minimitza el risc de patir malalties cardiovasculars.
Una investigació de la Universitat Pompeu Fabra, però, conclou, després d’avaluar les diferents proves científiques sobre els efectes beneficiosos del consum de xocolata negra, que és “incert o dubtós” que aquest producte pugui prevenir malalties cardiovasculars. Concretament la investigació l’ha realitzat Nutrimedia, un projecte de l’Observatori de la Comunicació Científica de la UPF que analitza el grau de certesa de missatges sobre alimentació i salut. “Els estudis que associen el consum de xocolata amb un risc menor de mortalitat cardiovascular i malalties cardiovasculars (com infarts i ictus) i amb una lleugera reducció de la pressió arterial, ofereixen resultats tan poc fiables que no és possible concloure res. Per tant, qualsevol afirmació que es faci en nom de la ciència sobre els beneficis de la xocolata sobre la salut cardiovascular no té fonament científic sòlid”, assegura la investigació. Estudis a banda on no hi ha discussió com a mínim entre consumidors i fabricants és en la temptació que suposa una bona xocolata negra.