Les carreteres 2+1: Una alternativa?

Ja s’usen en alguns països per reduir la sinistralitat

Aquest tipus de vies permeten augmentar la velocitat i la seguretat amb un total de tres carrils.
J. Ribas
07/09/2018
2 min

PalmaUn dels principals arguments a favor del desdoblament de la carretera entre Llucmajor i Campos és que contribueix a la millora de la seguretat viària. La reducció de la sinistralitat a les carreteres, i al cap i a la fi evitar morts, sembla un motiu de pes per consentir l’afectació al territori que suposa l’ampliació d’aquesta infraestructura. Així i tot, alguns activistes han assenyalat que es podria haver optat per alternatives que suposen un menor consum de territori i que permeten igualment minvar la perillositat de les vies interurbanes.

Una d’aquestes possibles solucions que no s’ha tingut en compte són les carreteres 2+1. Es tracta d’un tipus de via amb dos carrils independents separats per una mitjana que es va endinsant en una via o una altra, i deixa un segon carril en un sentit per avançar. Aquest segon carril es va alternant en un sentit o en un altre perquè els conductors que circulen en ambdues direccions puguin avançar igualment. Així doncs, són carreteres que tenen tres carrils, dos de dedicats a un sentit i un a l’altre. El carril central, però, va alternant entre un sentit i l’altre segons el tram, de manera que agilita la conducció i la fa més segura en els dos sentits. A més, els carrils de diferents sentits estan separats per una tanca i no per una gran mitjana amb espai enmig.

Aquesta millora ja s’utilitza amb èxit en països com Suècia -on s’ha reduït un 76% la mortalitat en carreteres reconvertides en 2+1-, Irlanda i Alemanya i, segons uns càlculs de la Fundació Mapfre en un informe sobre seguretat viària, permetrien salvar la vida de 338 persones a l’any a tot l’estat espanyol. De fet, Mapfre aposta per la conversió de la majoria de vies interurbanes amb una sinistralitat elevada en vies d’aquest tipus, que són més segures. L’experiència internacional indica que aquestes vies s’utilitzen quan el trànsit passa els 6.000 vehicles diaris, però no arriba als 20.000. En el tram Llucmajor-Campos, n’hi circulen uns 10.000.

A més, en disposar només d’un total de tres carrils i no de quatre, la carretera 2+1 consumeix menys territori que el desdoblament tradicional que s’està construint entre Llucmajor i Campos i que farà que la via passi a tenir un total de quatre carrils, igual que la majoria d’autopistes. No només fundacions privades com Mapfre demanen l’aplicació d’aquesta mesura a les carreteres de l’estat espanyol, sinó que la Direcció General de Trànsit (DGT) defensa que són una bona mesura per disminuir els accidents, juntament amb la millora de les interseccions, els marges de les carreteres i la il·luminació.

El Consell de Mallorca no ha previst aquesta possible alternativa, no consta en cap document tècnic ni d’avaluació ambiental i no l’ha mencionada en intervencions o presentacions públiques. Tanmateix, el cap de secció d’Infraestructures Viàries de la Junta d’Extremadura, Emilio M. Arévalo, explica que aquest tipus de vies encara no tenen una normativa general a l’Estat, però algunes comunitats autònomes, com ara Catalunya i Navarra, ja en desenvolupen d’específiques.

stats